Nu kommer en fråga som inte rör hus överhuvudtaget, men eftersom detta forum är så bra så frågar jag ändå.

Jag var på anställningsintervju för ett par veckor sen och tycker det gick bra. Tjänsten är som ingenjör och de frågade mycket om tekniska bitar, lite om vad jag tyckte om ekonomi (eftersom det skulle ingå att ta fram offertunderlag), så det kändes bra.

I fredags ringde min ena referens, som jag ser som ett mycket starkt kort eftersom han har varit chef på många positioner inom ett multinationellt företag, inklusive varit i ledningsgruppen. Dock frågade dem honom mycket om hur jag var som säljare, vilket jag tyckte lät väldigt underligt. Dessutom fick jag ett mail från den som intervjuade att de fortfarande diskuterar internt hur rollen ska se ut.

Företaget jag sökt till är ca 5 år gammalt med 8 anställda, dock ett bolag skapat av flera större bolag som konsultfirma eftersom de har stor kunskap inom det området och inget av moderbolagen har det området som huvudverksamhet. Jag jobbar nu på ett multinationellt företag, dock sökte jag jobbet eftersom jag längtar hem till där jag växte upp, medan jag nu bor ca 100 mil bort.

Hur skulle ni tänka? Om de efter intervju och platsannons börjar diskutera tjänstens utformning internt, känns det oseriöst? Borde jag tacka nej till jobbet tror ni, jag har ju ändå ett stabilt jobb nu och risken att bli avskedad är minimal, medan risken att det andra företaget upplöses eller att jobbet försvinner är betydligt större. Kan nämnas att det inte finns många jobb i mina hemtrakter som jag ser som attraktiva, därför är jag extra sugen på detta jobb.
 
Det är nog en stor fördel om du både kan och vill ta dig an flera olika arbetsuppgifter i ett litet företag.

Det är ofta roligt dessutom. Jag började som ingenjör men hamnade så småningom i teknisk försäljning och marknadsföring. Där hittade jag min verkliga talang och sedan det blev rejäl fart på karriären.

Sedan innebär det ju alltid risker att arbeta på ett mindre företag, det får man ta med i kalkylen.
 
Det känns inte oseriöst tycker jag. De kanske tyckte att du gav ett så bra intryck på intervjun att de tyckte att det kanske vore bättre att låta dig göra offertunderlaget och åka ut till kunderna, istället för att du skulle ge offertunderlaget till en säljare med väloljat munläder.

Oroa dig inte för att jobbet kan vara skit. Om det är det så byter du jobb igen och flyttar. Att få chansen att bo där man vill är värt mycket. Det du kanske bör kolla upp är däremot företagets ekonomi - det är inte roligt att jobba i ett företag som går dåligt och som måste skära ner.

För mig är inte anställningstrygghet ett tryggt jobb utan ett bra CV som gör mig anställningsbar. En arbetsplats som är bra kan snabbt bli dålig. Det kan vara vad som helst. Försämrad ekonomi, det kommer en ny chef som är dålig, uppköp, etc.

Mest trygghet borde det vara att ha ett eget företag med flera olika kunder som går bra. Då kan du aldrig få sparken och du bestämmer själv över arbetsmiljön.
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Jag har själv varit med om att ändra tjänstens utformning efterhand som ansökningarna kommit in, och det har berott på de som ansöker. När man först annonserar har man nog en drömkandidat i tankarna (om än undermedvetet). Sedan får man ansökningar från personer med lite annan profil, men som man ändå tycker verkar så pass intressanta att man gärna vill ha dom i företaget.

Alltså, inte oseriöst. I små företag är personen i sig så pass mycket viktigare än arbetsbeskrivningen att det nog inte är helt ovanligt att detta händer.
 
Inte oseriöst men en headsup kring hur det funkar på ett bolag med 8 anställda! Fundera på om det är vad du letar efter. Känner du dig inte bekväm i att göra saker utan för det som står i din första arbetsbeskrivning tror jag ett pyttebolag är fel ställe för dig (och jag lägger ingen som helst värdering i det, bara konstaterar fakta).
 
Tack för bra kommentarer. Jag känner mig flexibel och skulle inte ha något emot att få säljuppdrag också, jag gillar när min tjänst är ganska bred.

Fast att de skulle göra det pga mig vet jag inte, då intervjuaren påpekade både till min referens och till mig i mailet att de har ju intervjuat många och det är en stor efterfrågan på tjänsten. Hur ska jag tolka det? Är det ett förhandligstrick för att få mig att gå med på lägre lön om jag blir erbjuden jobbet, är det att jag inte ligger så bra till eftersom de har flera andra attraktivare sökande som de gärna låter mig veta eller varför säger de så? Jag har bestämt en lön som jag ska börja förhandligen med om jag får frågan, samt en lägre lön som jag kan acceptera. Blir det lägre än den lönen får de komma med bra motivering.

Kan tillägga att jag har dålig koll på detta med att söka jobb, jag fick exjobbet efter att chefen här ringde och frågade om det exjobb de hade på förslag skulle bli bra efter att jag mailat. Efter exjobbet frågade chefen om jag ville fortsätta och jag sa ja, så då fick jag jobbet. Jag har därför aldrig haft någon riktig intervju och känner mig därför väldigt ny i detta med jobbsökarsvängen.
 
De har kallat dig på intervju för att du är intressant. Normalt kallar man 3-5 intressanta kandidater, väljer ut en och förhandlar sedan om lön.
 
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
En självklarhet om du faktiskt får ett erbjudande och hamnar i någon slags löneförhandling är väl att ställa just de frågorna du verkar vad rollen faktiskt innebär. De har ju faktiskt varit öppna mot dig att diskussionen pågår och en anställning är ju ett partnerskap där du ska trivas och prestera i de arbetsuppgifter som ska utföras, och då ingår ju rimligtvis att veta rollens arbetsuppgifter innan du hoppar på tåget.

Ser det inte alls som oseriöst på ett mindre företag. Även vid större företag kan man hamnai läget att en kandidat passar lite bättre för än annan öppning än den som faktiskt var tilltänkt vid intervjuvtillfället så när referenserna väl kontaktas kan det vara för en lite annan roll än först tänkt. Ytterst viktigt att vid ett senare erbjudande att vara öppen med detta dock
 
Det låter betryggande att ni är så positiva. Intervjuaren skulle ringa under veckan och berätta hur det går och vad de har tänkt sig, så jag hoppas att jag får en klarare bild då.
 
Jag fick inte jobbet, men men, så kan det gå :(
 
Intervjuaren/chefen ringde idag och pratade lite om varför jag inte fick jobbet. Både jag och mina referenser gav bra intryck, dock var jag lite tillbakadragen på intervjun tyckte han (det är jag alltid, men kanske borde nämna i personligt brev att jag är det).

Att jag inte fick jobbet berodde dock på att huvudföretaget (som till största del äger detta) gick tungt nu, och detta företag lever i princip på huvudföretaget, så han var osäker på vilka jobb som skulle finnas kvar länge. Han ville inte utsätta mig för att flytta 100 mil för att sen bli arbetslös efter något/några år, vilket var en av mina farhågor också. Iofs kan man ju tycka att det är upp till mig, men på ett sätt är jag lite tacksam att jag slapp flytta, vi har ändå 4 barn som är 3 år och yngre :)
 
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Schysst att ge den feedbacken.

Under de förutsättningarna hade jag inte heller velat ta jobbet. Det är inte roligt att jobba i en verksamhet som går dåligt, för då blir det alltid en massa tråkiga besparingar. Sämre löneutveckling, mindre förmåner, indragen kompetensutveckling osv. Vilket brukar innebära att de bästa medarbetarna börjar söka sig till andra ställen.

Kom också ihåg att till de flesta jobb är det väldigt många fler sökande än tjänster, så om man söker 10-20 jobb utan att få något så är det absolut inget konstigt. Att ens bli kallad på intervju ska man se som ett kvitto på att ens CV är bra.
 
Mycket skönt att vara pensionär. Bland annat behöver man inte för sin försörjning som anställd "sälja sig" och bli bedömd för att sedan godkännas eller underkännas.

Är nog en av anledningarna till att vissa väljer att driva eget företag.
 
Henri skrev:
Mycket skönt att vara pensionär. Bland annat behöver man inte för sin försörjning som anställd "sälja sig" och bli bedömd för att sedan godkännas eller underkännas...
Sen finns det många som tycker om att visa upp sig och "sälja sig" som du kallar det.
Speciellt om man jobbar mycket med kundkontakter och t.ex. försäljning är det snarast en merit att vara lite extrovert.

Sådan var tydligen inte trådskaparen, men det behövs alla sorter :)

En liten besk kommentar bara:
Vad arbetsgivaren/rekryteraren anger för motiv till att det inte blev något bör man ta med en nypa salt.
Det är nog få som jobbar med rekrytering som vill säga något sårande till dem som inte verkar passa för jobbet.
Då det är lättare att ta till lite svepskäl, för att inte lägga lök på laxen.
 
Det är sant, kanske var andra motiv. Fast jag sökte inte samma typ av jobb som jag har nu, så att det skulle bli en stor omställning i rollen visste jag och det var en brist också tyckte han. Fast det lät som att om de fick så mycket mer att göra att de behövde en till låg jag bra till, vilket alltid är positivt.

Nja, jag gillar inte att "sälja mig". När jag säljer saker tar jag alltid upp bra och dåliga saker och låter "köparen" välja själv, så en riktigt bra säljare blir jag nog aldrig ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.