Hej!

Jag "fått" gamla vipportar utbytta mot 40mm isolerade takskjutportar i garaget. Har några frågor till er som har taksjutportar.

Garaget är ett varmgarage som alltid har varit tempererat & fuktfritt. Har efter portbyte funderat på hur det ser ut hos andra med likvärdiga portar. Säljarens ord & verkligheten stämmer inte riktigt överens på alla plan. (Avvaktar med att ange fabrikat & leverantör för att få neutrala svar) Förvisso ser det snyggt ut, men det är några tekniska detaljer som inte känns helt hundra i förhållande till prislappen & vad som utlovades. Därav mina frågor.

1. När det regnar så verkar nedersta portbladssektionen samla på sig vatten. Så när porten körs upp efter nederbörd så fullkomligen rinner det ut decilitervis med vatten ifrån sidokanterna, rakt in i garaget ca decimetern innanför skenorna . Är detta normalt? För det första så blir det ju en massa fukt i garaget. För det andra så kommer väl portens nedersta sektion skadas på sikt av frostsprängning, rost & mögel. Antar att även de blankförzinkade metallskenorna kommer bli korrisionsangripna i nederkant av allt vattenstänk samt att träreglarna som portarna är infästa i säkert också kan ta skada.

2. Fortsätter på det blöta temat. För när portarna är nere & det regnar så rinner det in vatten under gummikudden i nederkant. Är det normalt? Känns ju inte så spännande att det alltid skall vara blött & fuktigt vilket skulle kunna leda till fuktskador i långa loppet. Finns det något lämpligt man kan applicera på golvet eller porten för att förhindra denna vatteninträngning eller måste man tex gjuta upp en fasning på ca 10cm i djup 1cm i höjd med fall utåt under gummikudden för att förhindra vatteninträngning? Helst vill man ju ha ett plant golv ända ut. Hur gör ni andra?

3. Hur löper portarna vid öppna & stäng. Gnäller, gnisslar & smäller det från gångjärn & rullar, eller löper dem tyst & fint?

Finns fler frågor men jag börjar med dessa. Mycket tacksam för erfarenheter från andra takskjutportsägare.
 
Redigerat:
nu har jag inte uppvärmt men jag har isolerade portar då jag fick dunderpris på dem (Hörnman).

1. Nix torrt och fint
2. satte mina portar så de är i kant med fasningen. De har släppt in några droppar men inte så mycket som en deciliter på ett år
3. De låter lite grand
 
Har ej isolerade portar och .ej uppvärmnt garage som används som garage och förvaring
1. Torrt, har inte lagt märker till att det samlas fukt i porten.
2. Har inte lagt märke till någon fukt. Ska kolla mer ingående och ändra vad jag skrivit här vid behov.
3. Nog skramlar det lite. Har monterat själv och det har blivit tystare efter hand som man har finjusterat.

Vi har tak som går ganska långt ut från väggen som bör minska regn och fukt på porten.
 
Tack för svaren!

Ni får gärna ange fabrikat & modell på port samt åt vilket väderstreck de är riktade.
 
1. Inget vatten kommer in
2. Golvet lutar utåt utanfär porten. Justera med flytspackel och justera (höj) porten.
3. Vi har en 3m bred port (clopay), den går mjukt och fint, skramlar obetydligt. En port (Crawford) med bredd 4,5m, den rycker, smäller och gnisslar, trots ständiga justeringar.
 
Snailman
jag känner igen det med vattnet.. ouppvärmt garage med isolerad port en billig sak kostade väl 6 tusen ca.. nån kinasak..

alltså att det rinner ur gummilisten när man öppnar porten...

porten är riktad åt england till (där det alltid blåser från)
 
Jag trodde först att det var gummikudden som samlade på sig vatten. Men det såg ut som att vattnet rann ut ur portbladet när man hissar upp den. Skall kolla det mer nogrannt i morgon. Grejen är det att i nederkant finns ett plåtuppvik som sitter utanpå portens "beklädnad". Så den samlar upp vatten vilket rinner in i porten iom att det inte är någon tätning emellan. Som om att man lagt takpannorna på fel håll. Känns som en konstruktionsmiss.
 
Vanligaste anledningen till att det kommer in vatten mellan gummilist och golv är för lite eller inget fall utanför porten, ibland kan det även bero på väldigt ojämt golv.
Att det kommer in vatten i nedersta sektionen är inte det minsta normalt, porttillverkarna brukar inte ha ngn skarv utåt/uppåt.
 
Jag har tyvärr inte hunnit kolla på portarna denna helgen. Jag är fundersam på om det där plåtuppviket på nedersta sektionen är en felmontering. Ytterpanelen kanske har hamnat fel vid monteringen på fabrik. Men jag får kolla mer på det nästa helg då jag inte kommer vara i härheten av portarna under veckan. Skall försöka ta någon bild för att kunna illustrera hur det ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.