Hejsan

Genomförde en dränering/tilläggsisolering -06 och med tiden har fyllnadsmassan sjunkit vilket är normalt. På den ena sektionen som bara har drängeringsrör har fyllnadsmassan dragit med sig fiberduken så att isodränskivorna/täcklisterna släppt från väggen ca 3 cm. På den andra sektionen som även har avlopp/vatten ovanför dräneringen, har det sjunkit så att en springa på 10cm bildats. Denna har jag provisoriskt skyddat.

I vintras fick vi stopp i avloppet på utsidan som gick bort efter spolning med rensslang. Detta har inte hänt tidigare på det 40år gamla avloppet. Nu börjar jag fundera om avloppets fall har påverkats av sättningen och varför isoleringen har dragits loss. Vad jag förstår skall fiberduken anbringas så att den kan expandera utan att dra med sig täcklisterna. Vidare skall rören täckas med grus så att rörens inbördes läge inte påverkas när massorna sjunker. Vi har en 10-årig garanti på arbetet. Nu har jag fått en offert från en annan entreprenör, men innan skall jag kontakta försäkringbolaget och även den tidigare entreprenören. Tacksam för synpunkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.