Jag har några frågor om vindavledaren:

Är det nödvändigt att ha vindavlederare i kombination med luftspalt? Tycker man ser ofta enbart en luftspalt i tak?

Ska vindavledaren vara vertikalt ned mot hammarbandet och sluta helt tätt?

Finns det en högsta vinkel på verikalen ned mot hammarbandet som vindavledaren inte får passera. jag menar kan man sätta vindavledaren i 90 grader vinkel mot hammarbandet eller blockerar det luftflödet upp mot nock?

Ska vindavledaren övergå till luftspalt och ska det sluta tätt?

Är det tillräckligt med vanlig board som material för vindavledaren?

Ska det vara en öppen springa på ytterpanelens överkant så luft utifrån enkelt kan ta sig vidare diagonalen upp genom vindavledaren och luftspalt eller är ventilationen tillräcklig även om ytterpanelen sluter "tätt", märk citattecknen.

Förutom att leda bort vinden från isolering är vindavledaren uppgift att driva på luftflödet uppåt mot nock och förhindra att luftglödet stannar upp?
 
R
H hfkdkfvmsd skrev:
Jag har några frågor om vindavledaren:

Är det nödvändigt att ha vindavlederare i kombination med luftspalt? Tycker man ser ofta enbart en luftspalt i tak?

Ska vindavledaren vara vertikalt ned mot hammarbandet och sluta helt tätt?

Finns det en högsta vinkel på verikalen ned mot hammarbandet som vindavledaren inte får passera. jag menar kan man sätta vindavledaren i 90 grader vinkel mot hammarbandet eller blockerar det luftflödet upp mot nock?

Ska vindavledaren övergå till luftspalt och ska det sluta tätt?

Är det tillräckligt med vanlig board som material för vindavledaren?

Ska det vara en öppen springa på ytterpanelens överkant så luft utifrån enkelt kan ta sig vidare diagonalen upp genom vindavledaren och luftspalt eller är ventilationen tillräcklig även om ytterpanelen sluter "tätt", märk citattecknen.

Förutom att leda bort vinden från isolering är vindavledaren uppgift att driva på luftflödet uppåt mot nock och förhindra att luftglödet stannar upp?
Vindavledare/luftspalt går hand i hand typ samma sak du behöver inte ha en vaxadwellpapp ifall du inte vill utan det går att mötas med vindskyddet på fasade och luftspalten beroende på vilket vindskydd du använder?
Vindavledaren är ett enkelt och smidigt sätt då man inte behöver vara så någa med vindskyddsavslutningen vid takstolarna.
 
R
H hfkdkfvmsd skrev:
Jag har några frågor om vindavledaren:

Är det nödvändigt att ha vindavlederare i kombination med luftspalt? Tycker man ser ofta enbart en luftspalt i tak?

Ska vindavledaren vara vertikalt ned mot hammarbandet och sluta helt tätt?

Finns det en högsta vinkel på verikalen ned mot hammarbandet som vindavledaren inte får passera. jag menar kan man sätta vindavledaren i 90 grader vinkel mot hammarbandet eller blockerar det luftflödet upp mot nock?

Ska vindavledaren övergå till luftspalt och ska det sluta tätt?

Är det tillräckligt med vanlig board som material för vindavledaren?

Ska det vara en öppen springa på ytterpanelens överkant så luft utifrån enkelt kan ta sig vidare diagonalen upp genom vindavledaren och luftspalt eller är ventilationen tillräcklig även om ytterpanelen sluter "tätt", märk citattecknen.

Förutom att leda bort vinden från isolering är vindavledaren uppgift att driva på luftflödet uppåt mot nock och förhindra att luftglödet stannar upp?
Ja panelen ska släppas minst 22mm ifrån råsponten/eller duken du har.
 
Jag svarar med några kommenterar få nån rätta mig om det behövs.
R Janu78 skrev:
Vindavledare/luftspalt går hand i hand typ samma sak
OK så vindavdelare och luftspalt kan man fördel anslutas direkt med varandra.

det går att mötas med vindskyddet på fasade och luftspalten beroende på vilket vindskydd du använder?
Bara så att jag förstår rätt, det går att möta luftspalten med vindpappen på fasaden som alternativ till att ha en luftavledare. Nu saknas det vindpapp på fasaden/övervåning jag ska isolera så antar att jag då behöver en vindavledare.

Vindavledaren är ett enkelt och smidigt sätt då man inte behöver vara så någa med vindskyddsavslutningen vid takstolarna.
OK för att det handlar först och främst om att avleda vinden från isolering och leda den vidare upp till luftspalt.
"Ja panelen ska släppas minst 22mm ifrån råsponten/eller duken du har."
Antar att det är luftspalten du syftar på? Inte att det ska vara en glipa ut genom ytterpanel in till luftspalt?
 
R
H hfkdkfvmsd skrev:
Jag svarar med några kommenterar få nån rätta mig om det behövs.

OK så vindavdelare och luftspalt kan man fördel anslutas direkt med varandra.
H hfkdkfvmsd skrev:
Ja

Bara så att jag förstår rätt, det går att möta luftspalten med vindpappen på fasaden som alternativ till att ha en luftavledare. Nu saknas det vindpapp på fasaden/övervåning jag ska isolera så antar att jag då behöver en vindavledare
H hfkdkfvmsd skrev:
Ja det blir enkelt för dig att utföra.

OK för att det handlar först och främst om att avleda vinden från isolering och leda den vidare upp till luftspalt.
H hfkdkfvmsd skrev:
Antar att det är luftspalten du syftar på? Inte att det ska vara en glipa ut genom ytterpanel in till luftspalt?
Jo det ska vara en glipa så att det blåser in luft utifrån.
 
R Janu78 skrev:
Jo det ska vara en glipa så att det blåser in luft utifrån.
Ok! Det har jag helt missat, finns det någon riktlinje hur stor glipan ska vara, likt luftspalten ska vara minst 22mm, går det att säga något liknande för denna glipan i ytterpanelens överkant?
Vill man sätta insäktsnät på glipan eller stör det luftflödet med ett finmaskigt nät?
 
R
H hfkdkfvmsd skrev:
Ok! Det har jag helt missat, finns det någon riktlinje hur stor glipan ska vara, likt luftspalten ska vara minst 22mm, går det att säga något liknande för denna glipan i ytterpanelens överkant?
Vill man sätta insäktsnät på glipan eller stör det luftflödet med ett finmaskigt nät?
Vi brukar ha luftspalten ca 35mm,
vad har du för panel har man lockpanel så sätter man underbrädorna först så att dom slutar ca 22-30 mm ifrån råsponten sedan sätter man en lockstöt en bräda på under brädorna emellan takstolarna som sedan alla lockbrädorna ansluter till.
Ja insektsnät måste du ha det finns myggnät i bygghandeln.
 
R Janu78 skrev:
Vi brukar ha luftspalten ca 35mm,
vad har du för panel har man lockpanel så sätter man underbrädorna först så att dom slutar ca 22-30 mm ifrån råsponten sedan sätter man en lockstöt en bräda på under brädorna emellan takstolarna som sedan alla lockbrädorna ansluter till.
Ja insektsnät måste du ha det finns myggnät i bygghandeln.
Det ser ut såhär, panelen löper ända upp mot sponten och luftspalten (45mm) hela vägen mot panelen.
Man kanske då borde
- kapa luftspalten en bit från ytterpanelen
- öppna en springa på ca 30mm på ytterpanelens överkant
- placera vindavledare vertikalt mot golvet (det är öppet mot ytterpanel bakom gnagarnätet)
- anslut vindavledaren mot öppningen på den kapade luftspalten?

Opålad vind med träbjälkar, isoleringsmaterial, spånskivor och skräp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

R
H hfkdkfvmsd skrev:
Det ser ut såhär, panelen löper ända upp mot sponten och luftspalten (45mm) hela vägen mot panelen.
Man kanske då borde
- kapa luftspalten en bit från ytterpanelen
- öppna en springa på ca 30mm på ytterpanelens överkant
- placera vindavledare vertikalt mot golvet (det är öppet mot ytterpanel bakom gnagarnätet)
- anslut vindavledaren mot öppningen på den kapade luftspalten?

[bild]
Det låter bra kapa masoniten så att du kommer åt att kapa panelen och sätta myggnätet sedan viker du in vindavledaren och fäster den in i takstolarna i sidled, du behöver inte vara så någa med kapningen av masoniten då vindavledarna täcker bra.
 
  • Gilla
hfkdkfvmsd
  • Laddar…
Är det bra om det är en vinkel på vindavledaren för att leda luften vidare mot luftspalten för bättre ventilation... eller kan den stå direkt mot golvet och lodrätt uppåt (röda) och sedan ansluta till luftspalten (gröna)? isolering (gula).

Vindsvåning med snedtak, träbjälkar, isolering synlig, färgade markeringar (röd, grön, gul) på bilden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.