Hej!

jag har en bostadsrätt som är byggd tidigt 1900-tal. Köket är rätt risigt, och vi planerar nu att göra en helrenovering.

När man kommer in i köket är väggen till vänster (dörrgången/kortsidan) väldigt tjock, och väggen den möter (långsidan) är rätt rejält mycket tjockare första fjärdedelen än vad den är på resten. I detta hörn finns idag spisen och köksfläkten. Vid uthämtande av ritningar ser det ut som att det sitter rökkanaler i detta hörn.

Jag har ingen som helst kunskap om detta, så tänkte därför fråga här om det är så att denna ”utbyggnad” i väggen eventuellt går att ta ner och möjliggöra att använda detta utrymme till väggskåp istället? Jag funderar nämligen på att flytta spis och fläkt och då använda mig av fläkt med filter istället.

Jag kan också tillägga att det precis bakom köksfläkten finns en ”vanlig” ventilation, likadan som i badrummet som det drar luft i när det blåser. Denna man kanske dock kan flytta på litegrann bara så det passar i nya köket? Jag misstänker att det inte går att sätta igen denna helt.

Jag bifogar en bild på ritningen vi kunnat få ut (gammal) i hopp om att ni kan hjälpa mig bli något klokare!

Tack på förhand.
/Bosse
 
  • Gammal ritning av kök med markerade tjocka väggar och rökkanaler i en bostadsrätt från tidigt 1900-tal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste nog tyvärr tänka om. Antingen är den "tjocka väggen" bärande, eller så innehåller den som du skrev rökkanaler, eller självdragskanaler från andra lägenheter i huset.
Du kommer nog inte få ta ned den.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Och hör med föreningen att det är ok att ändra ventilationen, de kan vilja ha intyg från ventilationsexpert att det du ska göra inte ändrar ventilationen för övriga i huset. Ändra bärigheten i huset har de synpunkter på också, ja allt som kan påverka övriga boende.

Föreningen kanske också kan svara på om det du tänkt är möjligt, någon annan i huset kanske gjort något liknande?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.