Jag har lite funderingar på hur jag ska göra med isolering samt ventilation i vårt garage. Garaget är på cirka 36 kvadrat och uppdelat på tre rum. Tidigare har det suttit 140mm isolering i taket med plast och väggarna har haft 70mm utan plast. Ventiler har suttit på de ställen som finns utritade på min skiss nedan. Jag har pga en läckande brunn i taket nu bytt ut delar av taket samt lagt ny papp på taket. Jag har även bytt panel på två sidor av garaget därav att det står "tidigare ventil" på skissen. Jag har i dagsläget inga dörrar mellan de olika rummen i garaget utan det är bara dörröppningar. Funderar dock på att sätta in en dörr till poolrummet för att få det lite tystare i resten av garaget. Hur påverkar det isf ventilationen?

Garage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den tidigare garageporten var allt annat än tät så där lär det ha kommit in en hel del luft tidigare därav funderar jag på att komplettera med en ventil bredvid garageporten. Hur tycker ni att jag ska göra med frånluften? Ska jag sätta in en ventil med fläkt på någon av de ställen där det tidigare har suttit en ventil eller räcker det med en vanlig ventil? Hur många ventiler bör jag ha och vart bör de sitta?

När det gäller isolering så funderar jag på om jag ska ha plast eller inte i väggarna? Jag har inte bilen i garaget förutom vid enstaka tillfällen om jag behöver skruva med något utan garaget fungerar mest som snickarbod, vallabod och förråd. Jag har även maskinrummet (sandfilter och pump) till poolen i det lilla rummet som jag har döpt till poolrum.

Hoppas att jag har fått med den viktigaste informationen nu annars får ni fråga om något är oklart. Tacksam för all hjälp jag kan få. :)
 
Jag skulle valt mekanisk frånluft i poolrummet.
Information du missat är temperaturer i de olika utrymmena samt om den är konstant över tiden.
 
sblixten skrev:
Jag skulle valt mekanisk frånluft i poolrummet.
Information du missat är temperaturer i de olika utrymmena samt om den är konstant över tiden.
Då är vi inne på lite samma idé faktiskt. Ska jag ta bort den ventilen som är vid golvet i poolrummet så att luften verkligen kommer in i andra änden av garaget?

Visste att det var något jag hade missat :) Temperaturen varierar under året men är som lägst kanske 5 grader. Det är iaf så det har varit tidigare men då var både dörren och garageporten helt kass. Jag kommer dock inte att hålla 20 grader i garaget året runt.
 
iSnobben skrev:
Då är vi inne på lite samma idé faktiskt. Ska jag ta bort den ventilen som är vid golvet i poolrummet så att luften verkligen kommer in i andra änden av garaget?

Visste att det var något jag hade missat :) Temperaturen varierar under året men är som lägst kanske 5 grader. Det är iaf så det har varit tidigare men då var både dörren och garageporten helt kass. Jag kommer dock inte att hålla 20 grader i garaget året runt.
Kan du inte strypa ventilen vid golvet.
Tanken blir då lite att du inte förändat något nämnvärt mot hur det varit tidigare.
 
sblixten skrev:
Kan du inte strypa ventilen vid golvet.
Tanken blir då lite att du inte förändat något nämnvärt mot hur det varit tidigare.
Jo det kan jag göra såklart.

Någon som har någon åsikt när det gäller plasten i väggarna?
 
Med mekanisk frånluft (konstant undertryck) och uppvärmning året runt så spelar det mindre roll om du sätter plast eller ej.
Låter dock som det är läge att plasta.
Vad har du för issolering?
Vad har du för värmekälla?
Kommer allt att vara likadant om 10år?
 
Väggarna blir 70mm vanliga plattor och i taket är det 140mm. Uppvärmning kommer att vara oljefyllda elradiatorer. Är det någon som vet hur det ser ut om 10 år? Det är väl mer troligt att det inte ser likadant ut kanske...
 
MrPlow
Sätta in en sorptionsavfuktare?

Så får du det torrt också.
 
MrPlow skrev:
Sätta in en sorptionsavfuktare?

Så får du det torrt också.
Okej jag trodde att fläkten skötte den biten men man kanske behöver en separat avfuktare också?
 
MrPlow
Är det bara torrt du vill ha är det billigare att torka än att värma upp och ventilera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.