Hej!
Jag har köpt "nytt" 70-talshus med direktel. Förutom en luft-luftpump så tänkte jag stötta med lite mys- och toppeldning.

Huset ligger i "stan".

Väggar och golv på övervåningen är gjutna lättbetong, på denna en parkett. Takhöjd 2,36 och på vinden ovanför lite knappt samma. Placeringen av kaminen tänkte jag centralt i huset, alltså precis brevid nock.

Taket där kaminen skall placeras är trä och spånskiva. Eftersom jag egentligen inte gillar skorsten på toppen av kaminen hade jag hoppats på att ansluta rökröret i bakkant och placera denna nära den nu målade lättbetongväggen. Jag hade tänkt att ta ett hål genom väggen och därefter dra röret parallellt med lättbetongväggen upp genom taket. Denna sida av väggen finns idag ett städskåp, men eftersom jag inte gillar att städa kan jag tänka mig att ta en bra bit av det skåpet för skorstenen. På så sätt slipper den synas.

Måste man komma åt skorstenen för sotning exempelvis eller kan man dölja den på detta sätt?
Eftersom lättbetong inte är brännbart - måste jag hålla avstånd till denna inne i skåpet?
Eftersom jag har ett skåp framför gör det mig inte så mycket om jag måste bygga en låda upp till vinden - det kommer ju inte att synas ändå...

Finns det skäl att ta luft från kållaren eller vinden till tilluften till kaminen?

Eftersom jag är snål vill jag inte betala mer än nödvändigt för kaminen, jag bryr mig inte så jättemycket om utseendet. Funkar en från kaminexpertens outlet till exempel?

>>>Vad kan jag göra själv och vad måste jag leja ut? (denna fråga har jag fått svar på!)

Var kan jag hitta mer info?

Tack!!!!

/peo
 
Redigerat:
Du får väl göra allt själv ..Sotaren skall ju ändå provtrycka installationen...mm
Och i vissa kommuner även bygganmäla..
 
Redigerat:
Några åsikter om det lämpliga eller olämpliga i att ha en skåp framför skorstenen? Tänkte givetvis isolera och hålla lämpligt avstånd...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.