Nu i sommar hade jag tänkt att göra en riktig koll på mitt värmesystem och bla. byta ut en cirkulationspump. Anläggningen är en pellets eldad äldre kombipanna, som är kopplad till en 500 liter ackumulatortank.
Och så till frågorna... Har hört att när man ska kolla blåsan i ett expansionkärl (står bredvid pannan) så ska man tömma systemet på vatten. Vad menas med det, ska man tömma ur ALLT vatten ur systemet eller räcker det att tömma ut vattnet så trycket i pannan är noll?
Hur vet man vad blåsan ska ha för tryck i expansionskärlet? Har sett att det står skrivet med tusch 0.5 bar på mitt expansionskärl. Låter lite litet...eller?
Sen har jag en chunt, modell ESBE, och den går ganska så trögt att vrida för hand. Går det att ta isär den och smörja upp den? Tänker på att jag har monterat en chuntmotor på den, och tycker att det skulle känna på extra på motorn om själva chunten går trögt.

Tacksam för svar och tips!

/Mikael
 
Vad menas med det, ska man tömma ur ALLT vatten ur systemet eller räcker det att tömma ut vattnet så trycket i pannan är noll?
Räcker om trycket är noll.
Hur vet man vad blåsan ska ha för tryck i expansionskärlet?
Kontrollera vad du har för drifttryck och sedan ska blåsans tryck vara ungefär hälften av det.
Sen har jag en chunt, modell ESBE, och den går ganska så trögt att vrida för hand. Går det att ta isär den och smörja upp den?
Skadar inte att prova, det brukar blir bättre bara genom att dra den fram och tillbaka.
 
Ok, då börjar jag förstå det hela.
Kollade idag expansionskärlet med en digital luftrycksmätare. Och i driftläge så står panntrycket kring 1.5 bar, nästan vid rött. Och då mätte jag vad blåsan i kärlet, och det visade sig ligga vid 1.4-1.5 bar!! :( Är inte det lite väl högt kanske...?
Sänker jag panntrycket något, så får jag fart på mina luftbubblor i rören mellan panna och ack.tanken, och dessa har jag lite svårt med att få bort. Har kört med att lufta alla elementen men det kommer bara vatten där.
 
Så länge inte blåsan är tom eller fullt utblåst kommer du att ha samma tryck i blåsan som systemtrycket. Det är därför man måste släppa på systemtrycket för att kunna mäta förtrycket (= blåsans tryck fullt utspänd).
 
Ok, hur vet man vad förtrycket ska ligga på? För jag har tömt ur lite luft ur blåsan, men trycket stiger något ändå fast jag har tömt ur lite luft.
 
Om vi säger såhär...Vi tar det hela från början, kanske vore enklare. Hur gör jag för att justera expansionskärlet, eftersom jag har släpt ut luft ur kärlet, men trycket jag mäter på kärlet visa nästan lika som trycket i pannan. Men förstryck... det blev en massa olika tryck här.
Det jag har förstått är att man först måste släppa på pantrycket via säkerhetsventilen. Sen då...? Huset jag har är en vanlig enplansvilla med källare, slutet expansionskärl på 80 liter (en lite röd rackare) Det står skrivet med tuch 0.5 bar uppe på kransen på kärlet. Och sen när man tittar på etiketten på kärlet så finns det en bild med kärlet och en typ cykelpump påkopplad och det står 1.5 bar.
 
0,5 bar räcker till en höjd på ca 4 meter från exp.kärlet till högsta element så det räcker säkert åt dig. Om du sätter förtrycket till 1,5 bar och även säkerhetsventilen har detta öppningstryck kommer den att öppna så fort trycket stiger och du kan lika gärna vara utan exp.kärl.

Släpp ut vatten tills systemtrycket står på noll, fyll därefter luft till önskat systemtryck, fyll på vatten tills säkerhetsventilen öppnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.