Jag skulle vilja ha ett par extra eluttag i ett rum där det idag bara finns ett uttag (4-vägs).

Det jag skulle vilja ha är ett trefas-uttag med 230v-uttag, ett 6-vägs 230v och ett 2 eller 3-vägs 230v. Trefasuttaget skulle sitta längst ifrån elmätaren/centralen.

Frågan är då om man kan plocka ut en fas till varje uttag från trefaskabeln eller om man måste lägga två separata slingor med ny kabel ?

Att jag helst skulle vilja använda en enda kabel till allt är för att det bara finns plats för tre brytare i normcentralen.
Kabeln jag isf skulle använda är en 5g4 eftersom det är det grövsta som går in i 16A-uttaget och även om jag inte behöver den kapaciteten så har jag inget emot att gå upp en storlek för att framtidssäkra lite.

Och bara för att förtydliga för alla paragrafryttare så har jag inte tänkt göra jobbet själv utan jag vill bara veta om det går och hur man gör så jag kan planera jobbet och inhandla materialet.
 
Kan du inte sätta en undercentral i rummet? Då räcker det med en kabel dit och du får ordentligt avsäkrade uttag.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
H
Oftast vill den som ska göra jobbet även planera jobbet och handla materialet. Svårt att se att du skulle behöva mer än 2.5mm2, då kan du säkra 16A. Vad ska kopplas in i uttagen?
 
zarkov zarkov skrev:
Kan du inte sätta en undercentral i rummet? Då räcker det med en kabel dit och du får ordentligt avsäkrade uttag.
Finns inte mycket plats någonstans för en undercentral och befintliga centraler är redan bara några meter bort.
 
Vad är det du ska strömförsörja?

Mitt tips är att du beställer "jag vill ha ström till X, Y och Z" istf att börja planera och köpa material.
 
Är centralen bara någon meter bort drar man naturligtvis två kablar, en för trefas och en för 3 enfaser. är centralen full så sätter man en kapsling till vid sidan eller över under. Att hålla på och blanda tre och enfas är ett rätt dåligt val så släpp det. Den ökade kostnaden för att göra en bra anläggning handlar om några hundralappar.
 
  • Gilla
JLyck och 1 till
  • Laddar…
H halj skrev:
Oftast vill den som ska göra jobbet även planera jobbet och handla materialet. Svårt att se att du skulle behöva mer än 2.5mm2, då kan du säkra 16A. Vad ska kopplas in i uttagen?
Som sagt så handlar det inte om att 4mm2 behövs utan att det kanske kommer att behövas. Och jag har mer än gärna en för kraftig kabel som avsäkras lågt nu så kan man bara byta säkring om man behöver mer kräm än att göra om alltihop om det skulle behövas.

Som det ser ut nu så ska inget kopplas in i trefasuttaget för jag har inget som går på trefas ännu men jag skulle vilja skaffa en svets i framtiden.
Till 6-vägsuttaget ska bara laddare till verktygsbatterier och annat smått kopplas in så inga direkta effektslukare.
Till dom sista uttagen skulle saker man använder vid en arbetsbänk kopplas in, nån borrmaskin, sticksåg och grovdammsugare kanske. Törstigaste maskinen ligger väl runt 1500-1700 watt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.