Hej! Ska inreda en del av våra lada till snickeri. Ytan kommer att bli ca 100m2 och jag kommer att ha de vanligaste maskinerna, ingen bredbandsputs eller datorfräs. Till en början kommer vi att vara två snickare, så det kan vara två maskiner igång samtidigt.

Nu till frågorna.

Finns det något bra program/handbok till att beräkna dels storlek på spånsug, men också själva rördragningen. Jag har kommit över rör i 350 och 200mm på auktion som jag tänkte använda. 350mm som huvudstam och 200 rör som utstick till maskinerna. Sen får jag då kona ner 200 röret till respektive maskin.

Tanken är att bygga ett litet isolerat utrymme på utsidan för spånsugen. Eller kan jag ha själva fläkten inomhus, och sedan skicka ut spånet genom väggen till säckar/container?
Prio är så dammfritt som möjligt.

Har många fler frågor, men börjar så här!
 
Tja va kul att du ska bygga ett snickeri
Har själv snickeri i ett gammalt stall å där har jag placerat spånfläkten å dess cyklon ute, har inget förutom ett tak över dom. Så har jag gjort så att i cyklonens botten sitter ett rör till ytterligare en fläkt som blåser ut spånen på en hög 20m bakom stallet. Från cyklonens renluftsutgång så går ett rör in i stallet kopplat via ett filter å ett annat leder rakt ut. Det är för att om filtret sätter igen så försvinner inte suget.
När det gäller val av fläkt så ta en med tvåhastighetsmotor, så kan man välja varvtal utefter vad man gör. Å ha gärna rejält med effekt på höga varvtalet, min fläkt är på 5-15kw, det är helt galet bra sug i den. Lågt varvtal räcker till det flesta men när man fräser, svarvar å hyvlar så är det bra att köra på högvarv.
 
Tömningsfläkt på 4kW monterad utomhus på en gård, med rörledningar och motor synliga, i en trädgårdsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut. Tömningsfläkten står en bit bort å är på 4kw. Den körs i 1min efter att den stora fläkten har stängts av å så kan man också ställa in så den går hela tiden. Det är bra att ha när man kör maskiner som ger mycket spån samtidigt, exempelvis barkskiva eller flerkutterhyvel
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Ok! Ser ju kanon ut. Men varför cyklon utomhus? Är det för att det yr omkring damm om du kör ut spånet direkt på hög?
 
Skrev förresten fel i första inlägget. Ytan är på 200m2, inte 100. Admin får gärna ändra!
 
J_M_K J_M_K skrev:
Ok! Ser ju kanon ut. Men varför cyklon utomhus? Är det för att det yr omkring damm om du kör ut spånet direkt på hög?
Därför att du återanvänder luften antar jag förresten..
 
Jodå det är för att jag vill få tillbaka luften, hade tänkt värma upp stallet på vintern å då försvinner värmen om jag inte skickar in luften igen.
Ol 200m2 är enormt, efter en utbyggnad så blir mitt snickeri ca 150m2 å då får jag plats med ett helt snickeri med bredbandsputs samt sågverk där i. Men visst, en stor del av huvudbyggnadens källare används till snickeriet har mindre maskiner för smågrejer där samt att jag målar å lackar där. Blir mycket lättare för att i källaren finns både vatten å avlopp samt att där är alltid varmt
 
Låter ju kanon! Jag tänker att jag isolerar hela logen, sen kanske bygga en lackbox, toalett osv också. Så den totala ytan för snickeriet blir ju mindre. Är det lika bra att tänka att återcirkulera luften? Har tänkt att värmeförlusten inte är så jädra farlig, men kanske lika bra att göra det ordentligt! Du får inte tillbaka massa damm i stallet? Antar att det ska vara något hepa filter eller liknande efter cyklonen då.
 
Att isolera är både dyrt å krångligt, så det bästa är att utnyttja utrymmen som redan är konstant uppvärmda till exempelvis målning. Som i mitt fall huvudbyggnadens källare. I stallet används en vedeldad varmluftspanna på ca 50kw så den värmer upp fort och det påverkar inte mycket att stallet inte är isolerat. Men på vintern så gör jag mest små grejer såsom graveringar, skoknektar, fågelholkar å sånt jag gör i lilla snickeriet i källaren. Är ju lite plock med att tända upp pannan. En spånfläkt i min storlek drar ut enorma mängder luft, betydligt mer än vad pannan klarar av att värma. Till återcirkuleringen sitter en filterbox med ett "ullfilter" fördelen med det är att du bara kan stoppa det i tvättmaskinen när det blivit för skitigt
 
Fattar! Vad tror du om rördimensioneringen? Har du kört på "feeling" eller finns det nån lathund att gå efter? 350mm som jag tänkte ha i huvudstammen är kanske onödigt stort, men jag har ju rören..
 
Min huvudstam är 250mm. Den räcker till om du har typ 4st 125mm maskiner igång. Sen är frågan vilken fläkt man har. Jag misstänker att min fläkt är nån slags högtrycksfläkt för den ger riktigt kraftigt sug genom 50mm röret jag har när jag städar, det brukar inte fungera med andra fläktar
 
En DIY fördelningslåda med 110mm avloppsrör och flexibel slang under en träbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fördelningslåda av trä med anslutet 110mm avloppsrör installerat på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så har jag gjort sådana här fördelningslådor. Det är för att jag ska slippa 45grads påstick som brukar vara otroligt dyra. Sen så är många av mina grenar 110mm avloppsrör. Är en extrem massa snack om att de skulle laddas upp med statisk elektricitet å orsaka gnistbildning men jag har aldrig upplevt det problemet. Har aldrig ens fått en liten stöt av någon av mina rör
 
Installation av ventilationsrör med två anslutna 100mm slangar och en 110mm huvudanslutning i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan koppla på 2st 100mm å det blir fullt sug från båda med 110mm
 
Smart med lådorna! Var har du hittat din fläkt och cyklon?
 
Fläkten å motorn hittade jag på skroten. Den lilla fläkten å dess motor hade jag sen förut.
Cyklonen är byggd av 2 st utsågade runda skivor som jag rullat 2st 3mm skivor masonit runt som jag sen har målat med rödfärg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.