Hej!

Funderar på att lägga en enkel solvärmeslinga under ett svart plåttak för att utvinna solvärme utan en massa dyra solvärmekassetter. Kopplar sedan det till min ackumulator som i huvudsak värms av luft/vattenvärmepump och elpatron. Ackumulatorn har all styrning som behövs även för solen. Taket är 5 x 10 m och plåten är Gasells Diplom takpanneprofil. Det jag funderar på är:

Vilken dimension och typ av slang är lämplig?
Hur skarpt kan man böja den?
Hur bör man dra slingan (horinsontellt/vertikalt etc)?
Är en undre reflektor nödvändig?

Har sökt på nätet utan att hitta några riktigt bra tips. Så jag är tacksam för alla synpunkter och tips!

Mvh
Jonas

 
Jag kan inte tänka mig att det ger någon speciellt hög effekt om du lägger slingorna under plåten. Om du hade lagt dem ovanpå och lagt ett glas över dvs byggt en kassett tror jag du kunde få lite värme men inte under......
 
jonasknutsson skrev:
Hej!

Funderar på att lägga en enkel solvärmeslinga under ett svart plåttak för att utvinna solvärme utan en massa dyra solvärmekassetter. Kopplar sedan det till min ackumulator som i huvudsak värms av luft/vattenvärmepump och elpatron. Ackumulatorn har all styrning som behövs även för solen. Taket är 5 x 10 m och plåten är Gasells Diplom takpanneprofil. Det jag funderar på är:

Vilken dimension och typ av slang är lämplig?
Hur skarpt kan man böja den?
Hur bör man dra slingan (horinsontellt/vertikalt etc)?
Är en undre reflektor nödvändig?

Har sökt på nätet utan att hitta några riktigt bra tips. Så jag är tacksam för alla synpunkter och tips!

Mvh
Jonas
Taket är inte så lämpligt och inte klimatet heller. Jag lägger en rulle 100 met svart bevattningsslang på plant betongtak (eller mark). Inget glas. Slangen behöver inte rullas ut. Kopplas direkt till kall vatten resp varmvatten beredare eller ack. Ingen cirkulation. Bara förvärmt. Ger runt 50 liter varmvatten vid sol. Här i Spanien blir det över 60 grader men jag vet det kan bli varmt i Sverige också men bara på sommaren. Ev färg skall vara matt svart. F.n. har jag faktiskt bara slang, beredare behövs ej. Har ingen syrventil heller men det borde nog finnas. Eftersom det funkar bra på vintern här så bör det funka utmärkt i Sverige på sommaren.
En rulle kostar ca 400 kr. Betalar sig på mindre än 1 år.

Annars är typen av solfångare med tank ovanpå en bra lösning. Bättre än svenska typen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.