Jag har nyligen flyttat in i ett hus med en panna med elpatron. Är inte så haj på pannor. Jag flyttade in på sommaren och undrar nu vad man skall göra för att höja värmen på de vattenburna elementen. Vilka knappar skall man reglera värmen med? Är det enbart termostaten längst till vänster i bild? Eller rör jag även den till höger? Kan det vara den som reglerar sjunten?
20141107_151734.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu kan jag inte med din panna, men shunten verkar sitta längst till höger och isf är det den som reglerar temperaturen till radiatorerna. Vad har du för temp i pannan? Om du får varmvattnet därifrån så finns det nog ingen anledning att höja termostaten.
Kolla också ifall du har någon brytare till cirkulationspumpen för radiatorerna.
 
Panntemperaturen ska ligga minst kring 60 grader, styrs med termostaten till vänster, värmen ut till elementen styrs av shunten till höger och det finns ingen automatik så den får du sköta manuellt. Vore jag i ditt ställe skulle jag skaffa en reglerenhet med utegivare som styr värmen.
 
elmont skrev:
Panntemperaturen ska ligga minst kring 60 grader, styrs med termostaten till vänster, värmen ut till elementen styrs av shunten till höger och det finns ingen automatik så den får du sköta manuellt. Vore jag i ditt ställe skulle jag skaffa en reglerenhet med utegivare som styr värmen.
Tack för svaren och tipset om reglerenhet. Mycket tacksam för denna hjälp för att komma igång snabbt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.