Jag kommer vara tvungen att påla under grund.

Finns det något riktmärke på vad det kan komma att kosta?
Vilket är det pris på pålar och pålning ni fått.

Vårt hus kommer ha bottenarea av ca 100 kvadrat.

/R
 
Hej, jag fick påla 11 av 14 plintar då vi hade berg och lera. Första tanken var att nu blir det dyrare men vi fick göra ett avdrag på 8500:- för de plintar vi inte behövde från huslev och markgubben sa att det kommer inte att kosta oss mer. Kan tänka mig att det är skillnad på platta/torpagrund, olika djup och samt material/metod de använder. Vi har en byggyta på 112 kvm som nu står helt på berg. Hoppas det inte springer iväg för er nu. Lycka till med bygget.
 
Robert_Maria :

Det beror helt på hur många pålar ni måste ha (beräknas av dom som ritar grunden) och hur långt ner ni har till berg/fast morän.

Vi har pålat 164kvm platta, 31st pålar, snittlängd 7m - kostnad 69.000:- (då är etablering etc med i det priset).

Det du kan göra är att du tar dit en geotekniker som provborrar hur långt ner du har så kan du göra en exakt uträkning vad det kommer att kosta. Jag gjorde det och räknade nästan på tusenlappen rätt.
 
Det är väldigt stor skillnad på kostnad på pålning beroende på vilken teknik av pålning som krävs.där vi skall bygga kräver dem mentalbärande pålar.Kostnad på det är 135 000kr för 18pålar.Grunden är då ca 147 kvm.Utöver den kostnad kommer sen 85 000 kr till för ombyggnad och förstärknig utav plattan
 
Det är väldigt stor skillnad på kostnad på pålning beroende på vilken teknik av pålning som krävs.
Teknik ? man slår ner pålarna .. finns inte så många olika tekniker dessvärre.

135.000 för 18 pålar ???? det låter inte rimligt, hur lång är snittlängden då isåfall ?

Nja pålarna finns givetvis i olika typer av gods, men vi har kört på den godkända RR75 pålen, som utöver det fylldes med kraftig betong, vilket fungerar utmärkt. Jag förstår inte varför du skulle betala 135.000 för 18 pålar, jag betalade 69.000 totalt med rubb som stubb för 31 pålar med snittlängd 7m.

Jag tycker det låter som om du blivit lurad så det sjunger om det.
 
Till alla som skrivit här redan

Så ett prisförslag som jag fått för de pålar som ska slås ner (3m) plus arbete med att slå ner dessa på 35000 är alltså godkännt?

Detta innefattar inte stenkross som fyllnad (ett annat prisförslag på 30000) och förstärkning av platta.

/R
 
tyvärr har jag inte blivit lurad.Kommunen godkänner bara denna typ utav pållning.dvs borrning av mantelbärande pålar.Slagborrning är ej tillåtet.3 företag i Sverige är godkända att utföra detta så slutnotan lär sluta på 135 000 kr plus grundförstärkningen på 85 000kr
 
Habo : Oh dra åt helvete, det var inte billigt isåfall. Konstigt att kommunen lägger sig i vilka typ av pålar du skall ha. RR75 och CR pålen är godkännda pålar liksom, fattar nada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.