Jag är i färd med att bygga en ny imkanal och behöver lite input.
För att slippa dra kanalen genom ett rum på övervåningen så behöver jag dra den c.a. 1m i sidled. Helst då inne i bjälklaget, för att slippa låda i taket (Det är inga överskåp eller annat i närheten). Eftersom det är en rätt lång kanal ända upp på nocken skulle jag även vilja ha den 160mm och en någorlunda kraftig fläkt på taket. Den går genom hela övervåningen i ett gipsschakt, och sedan ytterligare en meter i kallvind,

Fråga 1: Ang rensluckor: Rekommendationen är väldigt luddig och säger att det ska vara renslucka "vid" böjar över 45 grader. Vad betyder det att ha renslucka "vid" böj över 45? Måste själva böjen bytas till T-rör så att rensluckan ger rak tillgång till kanalen, eller duger det med att ha ett T-rör precis efter böjen i schaktet på övervåningen, som i den här skissen? Alternativet där är ju att byta böjen (den högra) till ett T-rör eller rensböj, och bygga en åtkomstlucka i kökstaket, men jag ser inget sätt som den skulle kunna byggas utan att renslocket fult sticker ner genom kökstaket en lång bit (om man byter böj mot t-rör) eller att den kommer för nära den streckade innerväggen i köket (om man tar rensböj med öppning på "ryggen"). Att byta vänstra böjen till T-rör vore ju rimligt, då skulle man kunna ha inspektionslucka (fortfarande i kökstaket, men åtminstone ett platt lock i nivå med taket). Man skulle då få rak tillgång till den horisontella biten därifrån men den vertikala biten skulle man bara nå från taket genom att vika bort fläkten. Är det så man bör tänka, att det räcker att man ska kunna "se rakt in" i alla delar av systemet, oavsett om det t.ex. är från taket?

Då schaktet genom övervåningen går genom en garderob har jag mycket hellre en inspektionslucka där med enda renslocket bakom - men det är ju förutsatt att det är 100% en vanlig lösning och inte nåt som skulle kunna ge nedslag i beskiktning. Jag kommer behöva besikta den när den är klar.


Skiss av en imkanals genomföring genom ett hus, med detaljer som T-rör, renslucka, isoleringstrumpa och genomföringsstos markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fråga 2: Synpunkter på konstruktionen att göra ett glapp i läkten för att rymma 30mm matta kring röret? :)
Jag tänker att den kan hänga i hålband mot spån/bjälke, snarare än att vila mot läkten
Skiss av ventilationssystem som visar mått på imkanal och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga 3: Hur isolerar man kring T-rör/rensluckor? Man väljer lock med omsorg dvs. tar ett isolerat renslock som sen är synligt (utan isolering utanför), och sedan försöka isolera in "stumpen" den sitter på i T-röret så gott det går?

Fråga 4: Eftersom det är kallvind så ska röret kondensisoleras. Om röret redan har 30mm matta (brandisolering) behövs väl inget ytterligare?

Fråga 5: Är det värt med ljuddämare? Det finns gott om plats att ha en ljuddämpare i schaktet på övervåningen (mer trångt på vinden) men jag misstänker ju att det mesta oljudet kommer vara sus som uppstår i böjarna, snarare än fläktljud. Jag tänker därför att det inte är lönt att ha ljuddämpare?

Tacksam för tips eller svar på ens en enda av frågorna
 
Renslucka behövs inte, det går att rensa hela kanalens längd då den horisontella delen är relativt kort.
Vi har nästan en identisk imkanal och vi valde att bygga en låda som går ner ca 15 cm under taket. Det är inget som stör, det var bara när vi höll på och byggde som vi funderade hur det skulle bli. Vi har inte heller några överskåp.
Nätmatta är bökigt att jobba med.
Ljuddämpare skall du definitivt överväga, se till att få tag i en som lämpar sig för imkanaler.
Vilpe gör bra takfläktar, ta den med högst effekt/flöde som du kan få in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.