Ska göra en elinstallation i mitt lilla hus nu och lite frågor dök upp.

1. Är det okej att sätta VP rör med lösa ledare i som en öppen förläggning? Ja, helt öppen blir den ju inte, men öppen så tillvida att VP rören syns.

Tänkte göra sladden till lampan dold genom att dra upp den på vinden. Självklart ska ju VP röret isåfall spikas fast ordentligt med klammer mot reglar och liknande.

Vet att VP röret måste tätas så inte varm fuktig luft går upp i det och kondenserar.

2. Jag är lite osäker på hur jag bäst ska säkra upp allt. Huset har fyra rum. Har en supplyledning på 16A.

Tänkte låta två rum dela på en fas på 10A, sedan låta dom andra rummen få en fas var á 10A. Utöver detta en separat 3-fas matning på 10A till spis och värmepatron.

I köket kan man ju köra vattenkokare etc ibland så den får en egen fas. I övrigt lär det ju inte spela så mycket roll hur man fördelar faserna mellan rummen.

Vet att det är 1,5 mm2 kabel som gäller för detta.

Låter det som ett bra "koncept"?

Jag tar gärna emot tips på litteratur som besvarar frågor som dom jag ställde ovan!
 
Rören får ligga synliga. Standard är att dra fram 20s rör till spis

Kylskåp, micro och vattenkokare brukar jag försöka dela up
 
Micro, det har du ju rätt i. Kanske man ska lägga halva köket på samma säkring som vardagsrummet och andra halvan på samma säkring som typ badrummet.
 
Inga planer på diskmaskin? Dom vill gärna ha en egen säkring.
Spis och värmepatron ska ha nog varsin grupp också. Standard för dessa är 2.5mm2 och 16A, men 10A går bra.
Om du inte har trångt så snåla inte på antalet säkringar och gruppledningar.
Annars är det bara att räkna på vilka apparater som kan komma att användas samtidigt och försöka fördela detta på ett bra sätt, dels att dom har en egen gruppledning och säkring och dels att dom hamnar på olika faser.
 
Följdfråga - vad tätar man vp-röret med? Fogskum? Eltejp? Bananskal?
Är det verkligen så stor risk att vatten följer med upp i så stor mängd att det blir problem?
 
Någon elektriker har sagt att det räcker med en tuss isolering eller liknande. Något bör man göra, om luft obehindrat kan ta sig upp till dne kalla delen så kan det bli rejäla problem.
 
Det kommer att rinna vatten i rören om du inte tätar.
 
Följdfråga: Ska man täta röret i kalla eller varma sidan? Eller både och? Jag brukar göra lite olika, vad som är enklast.. Men vore roligt om någon hade någon mer vetenskaplig ide om vad som är bäst? :rolleyes:
 
På den varma sidan. Det är ju den varma luften som rör på sig? Men det har nog ingen större betydelse, bara det blir kätt.
 
Huvudsaken är att man stoppar luftcirkulationen, ett rör som börjar och slutar i rummet har liten luftcirkulation och inget större problem.

Jag tycker ni hellre ska oroa er för vad Fuego hade tänkt göra, jag hoppas att han driver med oss. Att göra en hel installation med de kunskaper som skiner igenom i första inlägget är väl ett större problem än lite kondens.

Protte
 
Rrrrr skrev:
Följdfråga: Ska man täta röret i kalla eller varma sidan? Eller både och? Jag brukar göra lite olika, vad som är enklast.. Men vore roligt om någon hade någon mer vetenskaplig ide om vad som är bäst? :rolleyes:
TS verkade trots allt ha det klart för sig i #1:
"Vet att VP röret måste tätas så inte varm fuktig luft går upp i det och kondenserar."
Men som sagt hindras cirkulation är det ju huvudsaken.
 
prototypen skrev:
Att göra en hel installation med de kunskaper som skiner igenom i första inlägget är väl ett större problem än lite kondens.

Protte
Jag kan rätt mycket el men har aldrig säkrat upp en installation förut. Har avlagt BB1 slutprovet med högsta betyg t.ex.

Bo.Siltberg: Där har du en poäng. Får också planera för ev. tvättmaskin.
 
Vad är det du ska säkra upp?
Om servisledningen (supplyledningen??) är på 16A.
 
Med säkra upp menar jag bestämma vilka säkringar som ska leda till vad för enheter ungeför. Finns kanske något bra ord för det där? :)

Vet inte om jag vill kalla det servisledning, då det väl är någon myndighet som har hand om det som är i andra änden av en servisledning? Denna supplyledning går bara till en annan central som vi själva har hand om.
 
Läste lite om det här med genomspikningskydd när man går genom reglar också. Så här skriver Elsäkerhetsverket:

Krävs genomspikningsskydd där ett dolt, rörligt förlagt isolerspiralrör passerar genom en regel i en vägg ? Röret är förlagt närmsta vägen mellan kopplingspunkterna, inte horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummets kanter.
Svar:
Ja, i den del av väggen isolerspiralröret dras genom en regel är den att betrakta som fastsatt. Vid regelgenomgången skall ledningen skyddas t.ex. genom att regeln förses med ett genomspikningsskydd om risk för genomspikning finns (jämför 522.8.1). Se även fråga 41-1-95 i utgåva 1 1995.
Men brukar elektriker sätta genomspikningsskydd i reglar när dom drar installationsrör egentligen? Såg en elektriker som gjort en installation i korvkiosken hemma nyligen och vad jag såg satt där inga genomspikningsskydd.

Ytterkanten på mina installationsrör kommer hamna minst ca 50 m.m från utsidan av väggen. Kan detta avstånd vara tillräckligt för att anse att risk för genomspikning inte finns?

Jag tycker det vill till om någon skulle vara så klanting att denne bankar i en 60 m.m+ spik när tavlor och annat ska upp.

Här är en annan tråd i ämnet:
http://www.byggahus.se/forum/el/64308-genomspikningsskydd.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.