Hej Alla.

Jag har tänkt att lägga ner Pipelife kompakt kassetter med deras egna pumpbrunn då jag har källare.

Enligt deras installation anvisning så ska man inte isolera pem slangen(Från pumpbrunn till kassetter) el själva pumpbrunnen( Locket). man ska bara åter fylla 20 cm jord massa uppe på kassetterna.

Jag har självklart frågat deras tekniska avdelning men dom tycker min fråga är ett (Litet problem) så dom bryr sig helt enkelt inte.

Är de nån som haft problem med att vattnet frusit från pump brunn till infiltration kassetter?

Pump brunnen ligger på ca 3 meter djup, Pem slangen kommer hamna på ca 50 cm djup och Kassetterna på 40cm djup.

Jag har först en Bef 3 Kammarbrunn (ca 3 meter djup) i betong som funkar bra vattnet går via en rensbrunn (3 meters djup)som med är i betong som sen går till pump brunnen som sen har ca 20 meter till kassetterna.

Tacksam för svar.

/
 
Hej Ae86_driver,

Av 60-talet olika pumpbrunnslösningar till upphöjda infiltrationer/markbäddar m.m, så har ingen av dem frusit än så länge. Allt är nerlagt enligt tillverkarens anvisning :)


Det är viktigt att ha en högsta punkt på själva slangen, så att vattnet som pumpas antingen rinner vidare till anläggningen när den kommit förbi denna högsta punkt eller åker tillbaka ner i pumpbrunnen. På så vis står det inget vatten kvar i slangen som kan frysa.

Lycka till! :)
 
i den pumpbrunnen jag har från Wavin så rinner inte vattnet tillbaka till brunnen utan det står i slangen tills nästa dos kommer! Känns helt klart som det kan bli problem uppe vid fördelningsbrunnen!
Stod inget om att isolera slangen i anvisningarna och det glömdes bort i all hast tyvärr!
Blir spännande i vinter när nålen kryper neråt!
 
20 cm återfyllnad brukar vara tillräckligt när det gäller enskilda avlopp och har man gjort som det står i installationsanvisningarna så gäller garantin. Om det fryser i ett enskilt avlopp så är det oftast vid bjälklaget, där det kan bildas en naturlig köldbrygga. Det är också därför det är viktigt att det inte finns stora stenar med vid återfyllnaden eller att det vilar direkt på berg etc. Det ska vara korrekt återfyllnadsmaterial (helst kapillärbrytande).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.