Funderar på en sådan här jula pump, men jag vet inte så mycket om dom. Jag ska ha den i en erkstad där jag kanske några få timmar i veckan. Kan man stänga av luftvärmen några dagar på vinter och sedan sätta igång den inför helgen om man ska va där? eller isar den igen eller nåt sånt?

Och denhär jula pumpen,kan man ställa den på 8 grader?

sovläge, 8 °C frostvaktsfunktion och en 24 h-timer, står det, vad är 8 grader frostvakt? frost blir det ju under 0







http://www.jula.se/catalog/bygg-och...mepumpar-luft-luft/luft-luftvarmepump-417100/
 
Frostvaktsfunktion är ett lågtempläge där pumpen håller 8C inomhustemp (=frostfritt).
I normalläge brukar LLVP kräva 20-25C inomhus, kan till nöds fungera ner till 18C, men det är som jag förstått inte helt idealt för pumpen. Den kräver en viss inomhustemp för att kunna frosta av på rätt sätt.
Det är rekommenderat att ha en andra värmekälla för att säkerställa temp när pumpen avfrostar.
Denna pump fungerar dessutom bara ner till -15C, vilket är i klenaste laget till och med här i Skåne.

Den ger endast 2.4 kW värme nominellt, dvs konstant. Betydligt mindre än så när temp går under nollan. Så hur stor lokal är det, och hur väl isolerad är den?
 
Oldboy skrev:
...
Denna pump fungerar dessutom bara ner till -15C, vilket är i klenaste laget till och med här i Skåne.
...
När hade ni lägre än -15°C i Skåne?

Argumenterar annars inte emot dig.
Har själv Mitsubishi Electric 25-nånting här strax norr om Hallandsåsen.
Och den räcker gott på lägsta läget även under december - januari.
 
kulle
KnockOnWood skrev:
När hade ni lägre än -15°C i Skåne?
Januari 2009 :p
 
Verkade som folk va rätt missnöjda med den om man läste recensionerna.
 
Monterade en sådan i vårt 50kvm "stora" garage för två år sedan. Kör den mestadels på frostläget, håller ca +10 då. Denna tuffade på trots att vi hade en vecka med -25 förra vintern. Sista två dagarna då sjönk dock tempen i garaget ett par grader.

Så med tanke på priset så är jag väldigt nöjd, räknat med att denna vinter börjar vi gå "plus" jämfört med direktelen innan.
 
"När hade ni lägre än -15°C i Skåne?"

Det har vi i stort sett varje vinter. Inte så många dagar/nätter, men ändå. Det är skillnad på Skåne och Skåne. ;)
Kan ju tillägga att vi hade en LLVP Panasonic som fick jobba på full maskin dec - feb, och som slutligen frös sönder 2012. Den blev inte mer än 6 år. Den var gradad ner till -20 el -25C.

Poängen är naturligtvis att en LLVP med tempområde ner till -15C ger generellt betydligt sämre värmeeffekt än en LLVP med tempområde ner till -25C så fort tempen kryper under nollan el några minus. Vilket får större betydelse ju kallare klimat man bor i.

Avgörande för hur hårt pumpen måste jobba är ju hur mkt nominell värmeeffekt den ger, samt hur stor och hur isolerad lokalen är som ska värmas upp, samt förstås också vilken temp man vill ha inne.
 
Jag har julas pump i mitt garage, kör den som enda uppvärmningskälla, har en byggfläkt som jag kan slå på om det är extremt kallt.

Jag är jättenöjd med min, mer än halverade uppvärmningskostnaden för garaget, dock så har jag aldrig testat att stänga av den på vintern, den är bara avstängd sommartid.

Mitt garage är på ca 55 kvadrat men ganska väl isolerat, 200mm i plattan 190 i väggarna och 300 i taket.

Den som TS länkar till är den som man inte kan koppla in själv med, ganska viktigt att tänka på då det blir ganska dyrt att ha dit en firma.
 
Redigerat:
Vilken temp håller du i garaget?
 
Oldboy skrev:
Vilken temp håller du i garaget?
Har pumpen satt på 18 grader, brukar höja när jag är där ute och jobbar, upplever det dock som att det värmer högre än vad man ställer in den på, för bilarna säger alltid 20 grader när man startar dessa trots att pumpen står på 18.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.