Nu hoppas jag att jag är i rätt forum och försöker med frågan.

Jag har precis rivit ut uppreglade väggar och golv i en källare där det nu ska bli våtrum. Tidigare så låg alla el-rör i utrymmet mellan ytterväggen och den uppreglade väggen, men nu ska det inte reglas upp någon ny vägg.

Så då behöver jag hitta något effektivt sätt att fräsa ur spår i lecablocken där jag kan lägga in rör, för att sedan jämna till ytan och förhoppningsvis kunna göra rummet vackert någon gång.

Så, vad behövs? Är det något skoj jag kan komplettera min slagborr med, eller ska jag ta mig till Ramirent och hyra någon fräs-mackapär?

En annan fråga om samma rum. Som ni ser på väggen till höger så sitter det en vacker tapet kvar. Den sitter på en vägg av lättbetong som dessutom är putsad/spacklad. Hur får jag lättast ner tapeten? Det ska upp kakel på väggen sedan, hur kan jag lätt ta reda på om putsen kommer att hålla för kaklets vikt?

# bror
 
  • bm-image-711662-711720.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har byggt en hel del i Leca och bara ÄLSKAR det materialets formbarhet, isolering, kostnad och allt

att fräsa in spår för elrör - billigast enklast och snabbast - åk till närmaste lågprisvaruhus och köp billigaste möjliga cirkelsåg , ställ in den på lämpligt djup, ta på hörselskydd och andningsmask, stäng dörren ut från rummet (det dammar utav h-ete)

Sen är det bara att såga två spår ca 18-20 mm djupa och bryta bort biten mellan med en kofot eller skruvmejsel.

Visst - det blir bara skräp kvar av cirkelsågen, men det fungerar alldeles utmärkt, och en billig cirkelsåg man du köpa för en hundralapp eller två - det räcker ju att den håller några timmar för att det skall löna sig!
 
G
Hej.
Japp,tipset med cirkelsåg är alldeles utmärkt,spika läkt som styrning och spraya vatten så dammar det inte så förb......Ta sedan en huggmejsel och knacka ur det som ska bort.Sedan i med vp-rör, förankra med några galvade spikar vid sidan om röret,sedan är det bara att putsa över,snyggt och fint.:)

Du kanske har läst mitt inlägg om min "böjelse "för cirkelsågar,har sju stycken,varav en för bl.a detta och kapning av betongplattor.Har användt den i rätt många år nu,fungerar alltjämnt.:D

Tapeten,rugga upp den med grovt sandpapper och spraya vatten på,låt dra 20min,spraya igen och skala av.Inte värre än att skala en banan...........Om det inte är vinyltapet vill säga............:cool:

Lycka till,mvh Gurra..............upa.
 
  • 001442.gif
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.