Hej!

Tacksam för hjälp. Jag bor i en BRF och har fått svartmögel i köket och sovrummet. Föreningens besiktningsman var här och tittade då han dömde ut vår köksfläkt som är kopplad på frånlufts (?). Lägenheten har självdrag. Han sa att därför kommer inte luft ut ur lägenheten, det uppstår fukt och därefter kommer möglet.

Jag ska byta till en kolfilterfläkt nu och undrar vad jag ska byta till? Vill gärna komma undan så billigt som möjligt eftersom jag är student.Jag behöver också köpa en tjänst för att få hjälp med att "avinstallera" den gamla, forsla bort den och installera den nya. Jag bor i Malmö.

När jag googlar vår nuvarande köksfläkt säger internet att det är en kolfilterfläkt och jag förstår ingenting.. Bifogar lite bilder som kanske kan hjälpa till.


Köksfläkt ansluten till flexibel ventilationsslang i ett kök med svart kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En smutsig och fläckig köksfläktmotor med synliga fettfläckar och en rostig grill, indikerar behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smutsig och igensatt köksfläkt i närbild, mögel och fettavlagringar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typskylt på en svart Gorenje köksfläkt med modell- och serienummer, visar att den är tillverkad i Polen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Det går att köpa kolfilter till din befintliga fläkt.
Men du behöver verkligen göra rent dina fettfilter mer regelbundet.
 
Som tidigare skribent. Köp ett kolfilter till fläkten.
Städa rent den först. Montera kolfiltret.
Ta en kniv och skär bort slangen, eller skruvmejsel och skruva loss klämmorna och ta bort slangen.
Du behöver inte anlita någon för det enkla jobbet.
 
A
Om inte en frånluftsfläkt skickar ut fuktig luft så är det minst sagt märkligt.