Hej!

Tacksam för hjälp. Jag bor i en BRF och har fått svartmögel i köket och sovrummet. Föreningens besiktningsman var här och tittade då han dömde ut vår köksfläkt som är kopplad på frånlufts (?). Lägenheten har självdrag. Han sa att därför kommer inte luft ut ur lägenheten, det uppstår fukt och därefter kommer möglet.

Jag ska byta till en kolfilterfläkt nu och undrar vad jag ska byta till? Vill gärna komma undan så billigt som möjligt eftersom jag är student.Jag behöver också köpa en tjänst för att få hjälp med att "avinstallera" den gamla, forsla bort den och installera den nya. Jag bor i Malmö.

När jag googlar vår nuvarande köksfläkt säger internet att det är en kolfilterfläkt och jag förstår ingenting.. Bifogar lite bilder som kanske kan hjälpa till.


Köksfläkt ansluten till flexibel ventilationsslang i ett kök med svart kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En smutsig och fläckig köksfläktmotor med synliga fettfläckar och en rostig grill, indikerar behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smutsig och igensatt köksfläkt i närbild, mögel och fettavlagringar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typskylt på en svart Gorenje köksfläkt med modell- och serienummer, visar att den är tillverkad i Polen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand!
 
Det går att köpa kolfilter till din befintliga fläkt.
Men du behöver verkligen göra rent dina fettfilter mer regelbundet.
 
Som tidigare skribent. Köp ett kolfilter till fläkten.
Städa rent den först. Montera kolfiltret.
Ta en kniv och skär bort slangen, eller skruvmejsel och skruva loss klämmorna och ta bort slangen.
Du behöver inte anlita någon för det enkla jobbet.
 
A
Om inte en frånluftsfläkt skickar ut fuktig luft så är det minst sagt märkligt.
Mer troligt är att huset är för tätt och självdragsfunktionen är bortbygd
 
Jag delar inte fackmannens bedömning. Du har ju fler frånluftsdon i lägenheten än den i köket, minst ett till i badrummet och kanske ytterligare ett i en klädkammare.
Om du nu använder köksfläkten när du lagar mat så kommer den forcera luft ut och du omsätter då luften i lägenheten betydligt mer än vid självdrag.
Sen ska (om det inte finns backspjäll i din fläkt) frånluften även funka genom fläkten dock med eventuell begränsning med tanke på hur skitigt ditt filter är.
 
Hej igen,

Stort tack för er hjälp! Vad skönt att det verkar gå att fixa på egen hand. Jag googlar lite efter kolfilter till min modell av köksfläkt men tycks inte hitta en rimlig webbsida att beställa det ifrån. Har ni möjligtvis tips på detta också? Är kolfiltren universella eller måste det vara ett till just min modell?

Lite pinsamt att erkänna men jag har innan inte tänkt så långt att köksfläktar behöver rengöras "på insidan". Det ska jag ta itu med.
 
Fettfiltet som sitter under kan bara ”ta emot” en viss mängd fett resten åker rakt igenom. Kör dom i diskmaskinen.
 
T thuind skrev:
Hej igen,

Stort tack för er hjälp! Vad skönt att det verkar gå att fixa på egen hand. Jag googlar lite efter kolfilter till min modell av köksfläkt men tycks inte hitta en rimlig webbsida att beställa det ifrån. Har ni möjligtvis tips på detta också? Är kolfiltren universella eller måste det vara ett till just min modell?

Lite pinsamt att erkänna men jag har innan inte tänkt så långt att köksfläktar behöver rengöras "på insidan". Det ska jag ta itu med.
Ett exempel på ett filter som passar din fläkt
https://barafilter.se/varumarken/gorenje/dk450e-1/kolfilter-ah021/
bara att söka på: Gorenje DK 450-1 kolfilter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.