Hej, jag är ny här så detta är mitt första inlägg, så var snälla mot mig om jag gör bort mig :)

Det är så att jag är i full färd med att renovera bastu/tvättstuga/relax och har tänkt mig att installera ett hörn bubbelbadkar, här är förutsättningarna.

Jag har reglat upp för nya väggar och nytt tak, så jag kan i stort sett röra mig fritt gällande kabeldragningen. Jag har färdigt 230V jordat som sitter på en separat säkring i proppskåpet, dock ingen jordfelsbrytare.

Är fullt medveten om att det ska göras av behörig elektriker, men jag känner att det bör gå ganska lindrigt om jag är försiktig och får lite tips på vägen.

Jag har tänkt mig följande:

230V in i garaget som är vägg i vägg med relaxen där jag kommer lägga in en

Säkerhetsbrytare:

3-Polig IP65

Bredvid hamnar en Jordfelsbrytare:

AEG 2pol 230A i en skyddad kapsling:

Därifrån till en kopplingsdosa intill badkaret

Minst IP 44 antar jag, med dragavlastning?

Möjligtvis skippar jag kopplingsdosan, har ställt en fråga till leverantören av badkaret om jag ska lämna en lös kabel som jag drar in under badkaret till befintlig kopplingsdosa eller om jag använder en egen, som föreslagit ovan.

Tack för all hjälp och tips jag kan få!
 
Vp rör (inte slang)

Vinklas snett neråt, kakel killen monterar en manschett runt röret, (blir näst intill vatten tätt)

Dra sedan Kabel hela vägen till en Säkerhetsbrytare som du monterar på ställningen under badkaret.

Självklart med dragavlastning...
 
Här finns lite litteratur i ämnet: http://www.byggahus.se/forum/el/164611-aer-detta-raett.html

Klarar sig badet med enfas 230 V, 10 A?

Säkerhetsbrytare är kanske lite overkill. Jag tror det skulle räcka med en vanlig huvudbrytare och JFB i en liten normkapsling. Faktum är dessutom att dom flesta JFBer idag är godkända som frånskiljare, men det är nog bättre med en strömbrytare som är avsedd att manövreras.

Men hur är det med resten av elen i relaxen? Kommer den via samma enfaskabel? I så fall kanske det skulle vara en fördel med en separat brytare för badet så att det kan brytas utan att lyset försvinner. Jag skulle dock inte placera den under badet - lite opraktiskt. Den kan t.ex sitta i mini-centralen.

Någon kopplingsdosa invid badet brukar inte behövas, det beror på hur det ser ut. I många fall kan du gå med en kabel, t.ex EKK, direkt till badet. Den brukar gå att dra i VP-rör en kortare sträcka.
 
el_richard skrev:
Dra sedan Kabel hela vägen till en Säkerhetsbrytare som du monterar på ställningen under badkaret.

Självklart med dragavlastning...
Säkerhetsbrytare under badkaret? Låter ju lite konstigt må jag säga, är det inte bättre att ha den i ett helt annat rum?

Bo.Siltberg skrev:
Klarar sig badet med enfas 230 V, 10 A?

Men hur är det med resten av elen i relaxen? Kommer den via samma enfaskabel? I så fall kanske det skulle vara en fördel med en separat brytare för badet så att det kan brytas utan att lyset försvinner. Jag skulle dock inte placera den under badet - lite opraktiskt. Den kan t.ex sitta i mini-centralen.

Någon kopplingsdosa invid badet brukar inte behövas, det beror på hur det ser ut. I många fall kan du gå med en kabel, t.ex EKK, direkt till badet. Den brukar gå att dra i VP-rör en kortare sträcka.
Jag har fått uppgifter att 230V 10A ska räcka. Detta uttag sitter på en separat säkring, dvs övriga uttag berörs inte av min brytare jag har tänkt installera.
Leverantören har tidigare sagt att det sitter en gummikabel med stickpropp förinstallerat, dessa åker naturligtvis bort.
 
Enligt normer mm, skall säkerhetsbrytare installeras i anslutning till maskinen, dvs inte i rummet bakom.

En VVS kille som vill byta en koppling, slang m, skall lätt kunna göra maskinen/badkaret strömlöst. därav en brytare under badkaret.
 
Nej nej nej.....med erfarenhet av att ha svävat runt i mälardalen och reparerat/servat badkar, dusckabiner och annat krafs så kan jag direkt säga att ha sådana prylar fast inkopplade utan kopplingsdosa är totala döden, både i installatinssynpunkt och om en service måste göras.
Det du ska ha är som du själv säger en JFB, även en allpolig brytare (bryter både nolla och jord) mellan central och bad. JFB hade jag satt vid centralen även om den bara tar badkaret sen gått iväg med matningen till ett lämpligt ställe för brytare (har du möjlighet att kombinera den och montera brevid brytaren för belysningen så är det ju kanon, annars på annat lämpligt lättåtkommligt ställe). Sen från brytare direkt in i en IP 65 dosa som man placerar någonstans under karet i närheten av motorn/elektroniklådan (där kabeln sitter på karet) och sen en anslutningskabel mellan dosan och karet.
 
Jag blir lite fundersam över skrivningen om jfb här i tråden. Du måste ha jfb till samtliga uttag och ev golvvärme i badrummet, detta oavsett om detta skall ses som en renovering (kan följa gamla regler) eller ombyggnad/nybyggnad.

Om det är en ombyggnad eller nybyggnad av badrum så måste du ha jordfelsbrytare på alla installationer i badrummet även lampa, handdukstork osv. Även ledningar som passerar i väggarna till helt andra rum måste skyddas av jfb, såvida de inte ligger djupt inne i väggen (50mm har jag för mig).
 
hempularen skrev:
Jag blir lite fundersam över skrivningen om jfb här i tråden. Du måste ha jfb till samtliga uttag och ev golvvärme i badrummet, detta oavsett om detta skall ses som en renovering (kan följa gamla regler) eller ombyggnad/nybyggnad.

Om det är en ombyggnad eller nybyggnad av badrum så måste du ha jordfelsbrytare på alla installationer i badrummet även lampa, handdukstork osv. Även ledningar som passerar i väggarna till helt andra rum måste skyddas av jfb, såvida de inte ligger djupt inne i väggen (50mm har jag för mig).
Fast....inte är det väl någon som sagt något annat? TS skriver ju själv att JFB ska installeras samt att elektriker ska anlitas. Om uttag och/eller golvvärme ska installeras vet vi inget om utan tråden var nu specifik endast riktad mot ett bubbelkar samt att den elektriker som kommer och gör installationen säkerligen kommer att lägga ev uttag och golvvärme över JFB, kanske kör badrummet på egen grupp inkl karet och en tvåpolig JFB.
 
Jag vet inte hur definitionen för "badrum" ser ut, men i mitt fall är det ett stort öppet kombinerat relax/tvättstuga ca, 6x3.5m där bubbelbad och dusch avskärmas av en vägg av glasblock, inget uttag finns i närheten.

I andra sidan av rummet kommer jag i anslutning till tvättavdelningen att ha två st vanliga 220v uttag, jordade. Men de går på en helt annan grupp i säkringsskåpet och jag har inte för avsikt att montera JFB nu. Senare kommer jag att byta ut hela el-centralen och då blir det givetvis JFB.

Vidare till huvudfrågan är min sista(?) fundering vilken kabeltyp som ska användas? Har fått för mig att EKLK är att föredra.
 
Sätt JFB direkt - Använd EKK om det ska dras i rör, EKLK är för styv.
 
Alla uttag ska ha JFB numera vid ombyggnad. Jag tror det blir svårt att hänvisa till underhåll i detta fall. Så jag hoppas centralbytet inte ligger alltför långt fram i tiden.

EKK och EKLK är två vanliga kablar som du kan använda, där EKLK är att föredra i många fall (för utanpåliggande).

Hur lång är anslutningskabeln till badet? Räcker den mer än 0.6 m från karkanten så kan du sätta ett uttag om du vill.
 
E..K..L..K? E..K..K? Vad är det? :rolleyes:

//Patrik
 
Som du beskriver rummet så är det ett våtrum, även i andra änden från badkaret. Då skall det finnas jordfelsbrytare. Det har aldrig varit godkänt att ha uttag i ett våtrum utan jfb. Innan jfbn kom så var det totalförbjudet med uttag i våtrum, allt skulle vara fast inkopplat (och jordat). Den enda typ av uttag som fick finnas på den tiden var rakapparatsuttag som dels har en skyddstransformator i sig som gör att man inte kan få en stöt mot jord. Dels bara kan driva en svag ström som räcker för en rakapparat men inget annat.
 
sen tycker jag du ska dra 2.5 mm2, så kan du avsäkra med 16A vid senare tillfälle, det är många bubblare som behöver det - om du nu skall byta nån gång....

/F
 
Glufsglufs skrev:
Det du ska ha är som du själv säger en JFB, även en allpolig brytare (bryter både nolla och jord) mellan central och bad.
En säkerhetsbrytare skall inte bryta jorden, den skall förbli obruten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.