hahalj
Är trött på att få de unga fruktträden toppade av älgen, grönsaksodlingarna vandaliserade av rådjuren osv. :mad: Så nu ska det upp viltstaket runt dessa, 2 meter högt runt träden och kanske 1.5 meter runt pallkragsodlingarna.

Det finns runda tryckimpregnerade staketstolpar att köpa, hittar bara dessa i längder runt 150-170 cm. Finns det längre standardstolpar på marknaden?
Hur långt ner behöver jag slå dem i lerjord? Ska sitta typ Allox-nät på dem.
Och hur lång livslängd kan jag räkna med på stolpen om jag oljar in dem regelbundet? 10-15 år?
 
Åsa Lund
Kolla på Lantbruksnet. Borde finnas där.
 
Granngården har i alla fall längder uppåt 2,5m.
 
Det finns längre stolpar. Kolla i hästsportaffärer el på nätet.
Vanliga 180 cm staketstolpar (häst) slås ner 60 cm i lerjord, (el längre).
Dessa stolpar är impregnerade och har väl 25-årsgaranti? (Klass A(?) för trä i markkontakt.)
(Våra har suttit i 15 år nu och ännu inga problem.)
Det finns ingen anledning att olja in impregnerade stolpar. De ruttnar av i markytan där du ändå inte kan olja dem.
 
hahalj
Tackar för tipsen! Ska kolla upp detta.
 
Räkna även med att vissa stolpar kommer gå sönder där du slår, så lägg till en bit till ifall du ska såga av för att få det lite snyggare. Ibland kan man hyra en typ slägga som man trär över stolpen så den inte flisar lika lätt. Kolla som sagt hos hästaffärer. Har själv hyrt en sån nämligen.
 
Jag brukar sätta en slangklämma på toppen om jag inte vill att det ska flisa ur.
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
hahalj
Har kollat runt lite nu men jag tror det lutar åt vanlig tryckt regel 45x45 med galvat jordankare. Blir ungefär samma kostnad och enklare att handla i närheten. Och går ju kapa i valfri längd. Det är ju inga paddockar eller hjorthägn jag ska bygga...
 
Hemmakatten
Vi har en köksträdgård med stängsel runt om, ca 180 cm högt. Det hoppade rådjuren lätt över, så vi satte en bokhäck innanför. Det håller rådjuren borta eftersom de inte kan se över häcken och då hoppar de inte över. En av grannarna satte stängsel runt hela sin stora, 6000kvm, tomt, runt 150cm högt för att slippa rådjur men det arbetet var delvis förgäves för rådjuren hoppar in ändå, nu ska de höja genom att förlänga stolparna och sätta ett plastnät upptill. Så enligt min mening är 150cm för lågt.
 
hahalj
Ok, ja jag har nog tänkt sätta 2 meter högt där också.
 
Om du ska köra på jordankare så kolla på Julas variant som du skruvar ner istället för dom vanliga "spjuten" som man slår ner.

Avsevärt mycket enklare att få hyfsat i våg på rätt plats om underlaget är lite knöligt. Sitter stenhårt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.