Hej!
Jag planerar att bygga ett hönshus och i och med detta har jag följande frågor:

1. Huset kommer att stå på betongplintar. Vilket material rekommenderar ni att jag använder till själva golvet? Min tanke är att jag vill ha ett material som inte släpper in väta men som samtidigt inte blir kallt att gå på för hönsen. Som strö kommer jag att använda spån och halm.
2. Jag har velat fram och tillbaka huruvida jag ska isolera hönshuset. Under kalla vinterdagar och nätter kommer hönsen att ha en värmelampa hos sig. För tillfället lutar det mot isolering, men då behövs det givetvis en fuktspärr. Hur har ni som har isolerade hönshus löst detta?
3. Vilket material är era inneväggar byggda av?

Alla svar mottages tacksamt :)!
 
Jag har ett isolerat hönshus sedan snart 10 år.

1. Det är ett "vanligt" golv med trossbotten fylld med spån och sedan ett plankgolv på det. Funkar väldigt bra. Kan dock rekommendera att måla med en glansig färg för att kunna hålla rent.

2. Hos mig är det utifrån: panel, vindpapp, isolering och sedan råspont. Ingen annan fuktspärr, funkat bra.

3. Se ovan...

Jag brukar ha en frostvakt därinne som funkade väldigt bra men det kunde bli lite kallt därinne under de extremaste kalldagarna. Då pratar vi -35. Annars funkade det bra.

mina två ören...

/ stice
 
Kan rekommendera att lägga in plastmatta på golvet. Blir väldigt lättstädat!
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.