Hej,

Vi ska strax flytta in i ett hus från 91, och kommer genomföra en relativt stor renovering med något ändrad planlösning samt nya ytskikt.
Vi håller på att undersöka att lägga golvvärme i hela huset, och för bottenvåningen kommer grunden påverka hur vi gör.

Vi har varit i kontakt med en golvvärmeleverantör som först rekommenderade att flytspackla golvvärmen direkt på betongplattan.
Efter att ha gått igenom bygglovshandlingarna såg det dock ut som att plattan var oisolerad.
Det var lite förvånande då huset är byggt 91 och är ett Eksjöhus där det mesta verkar ha varit standardutförande.
Golvvärmeleverantören rekommenderade då istället att lägga spårade cellplastskivorna direkt på betonggolvet, sedan plåt och rören.

Sedan fick jag efter kontakt med säljaren tag i en bild från byggtiden där det ser ut som att det faktiskt är isolerat under grunden.
Men vi har inte lyckats bedöma vilken typ av isolering som ligger.
Kan någon här lista ut vad det är för isolering utifrån bilden nedan och informationen att huset byggdes 91 samt är ett Eksjöhus?
Bifogar också bild på bygglovsritning på grunden.

Till sist så verkar golvet vara lagt så här idag på bottenvåningen.
I vanliga rum: 70 mm styrolit, plastfolie, 18 mm spånskiva --> trägolv
I våtrum: 40 mm styrolit, 60 mm betong --> plastmatta i tvättstuga, klinker i badrum

Badrummet kommer vi inte röra, men i tvättstugan verkar det ligga betongplatta --> styrolit --> 60mm betong.
Hur jobbigt är det vid en omfattande renovering att ta bort både 60mm betong och styrolit?
Blir också lite orolig att det verkar ligga isolering under plattan (enligt bilden) och sedan styrolit ovanpå plattan.
Är inte det en risk?

Tacksam även, om vi lyckas lista ut vad för grund vi har, att få tankar på bästa sätt att lägga golvvärmen.
Tänker att det bästa är att riva ut allting ner till betongplattan och börja om med nya lager, där vi flytspacklar in golvvärmen längst ned?


Bygglovshandling grund:
Teknisk ritning över husgrund med måttsättning och konstruktionsdetaljer från 1991.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på grund:
Konstruktionsfoto som visar en betonggrund i byggprocess med armeringsnät, isolerade områden och byggmaterial spridda runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utförande golv:
Svartvit bild på en bygglovsritning som visar olika lager av golvmaterial enligt svensk standard.
 
  • Byggarbetsplats med betonggjutning, armeringsnät och isolering synlig under grundläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har någon känning på hur detta kan vara isolerat under grund?
Ska lägga golvvärme snart, lutar åt att flytspackla in LK golvvärme 16mm rör direkt på betongplattan (som vi nu har rivit ned till).

Rörmokaren rekommenderar att vi provborrar i plattan för att ta reda på hur det är isolerat under.
Vad tror forumet?
 
I ritningen står det talat om markskivor. Det kan betyda en form av mineralull, som i så fall ör ganska kass som isolering. Men det talas om styrolit i skriften vid bilderna. Det tror jag är ett produktnamn inom frigolit familjen. I så fall nog helt OK.


På bilden ser man en gulaktig färg på det som ligger under betongen. Det påminner mig mer om någon sorts glasull.

Här finns nog någon som har bättre koll på hur styrolit ser ut.

Annars kan man väl borra ett provhål någonstans, eller gräva sig ned till isoleringen på utsidan och titta.
 
På bilden ser det väldigt mycket ut som markskivor av mineralull.
 
Hej,

Hade helt missat att det stod markskivor där - tack!
Verkar då som det är ett lager under större delen av huset, dvs 50 mm, och två lager (100 mm) under våtrum.
Förmodligen mineralull då.

Styroliten låg ovanför bottenplattan, det var frigolit.
Den är nu riven så vi är nere på bottenplattan.
Det var alltså isolerat med markskivor under betongplattan och sedan isolering med frigolit ovanpå.
Betongplattan ser faktiskt mycket bra ut och är snustorr vad vi kan se ovanifrån (av det vi rivit hittills).

Frågan är - hur påverkar detta vårt val av golvvärmeutförande?
Kan vi fortfarande flytspackla 16mm rör direkt på betongplattan, eller blir det en risk?
Ett annat alternativ är att lägga typ denna produkt på betongplattan, för att få isolering ovanpå:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...system/pa-barande-golv/lk-sparskiva-eps-3050/
 
Med golvvärmen ingjuten så blir det en trögare uppvärmning. Jag skulle lägga spårad frigolit med golvvärmeslingorna i. Mkt bättre enligt min mening. Har bott/bor i hus med bägge lösningar.
 
Jag instämmer. Det verkar vara ganska lite isolering under plattan, så risken är att man eldar för kråkorna. Och har det varit cellplast ovanpå plattan tidigare så borde det finnas utrymme att lägga en skiva där igen utan att takhöjden påverkas negativt?
 
Tack för era svar!
Ja, vi kan lägga en skiva där igen utan att försämra takhöjden mot innan.
Men takhöjden var 230cm innan så vi såg fram emot att höja lite. :)

Men det finns ingen risk med att ha isolering under och ovanpå med golvvärme, så som det blir med en sådan skiva?

Och hur gör vi med klinkerläggningen, som ska vara i hall och tvättstuga, om vi inte flytspacklar?
Ska man då lägga denna typ?
https://www.lksystems.se/sv/produkt...mesystem/pa-barande-golv/lk-sparskiva-eps-16/
Tänker att den jag länkade förut kanske inte är lämplig att lägga klinker på.

Svårt att navigera rätt här och rätt viktiga beslut! :)
 
Kolla med någon som vet hu bra/dålig mineralullen verkligen är. Jag vet att den är usel om dräneringen är dålig, så den blir vattenindränkt. Men jag är osäker på hu dålig den är vid bättre förhållanden.
 
Tack för alla svar.

Jag har pratat med LK och kommer projektera om med deras EPS-skiva 50mm där jag ska lägga parkett.
Där jag ska lägga klinker har jag två lager mineralull, så där är planen fortfarande att gjuta in golvvärmen och lägga klinker på.

Efter att ha hittat denna gamla tråd och länken nedan så är jag nog inne på att försöka isolera lite även där jag ska lägga klinker (tvättstuga och hall).
Frågan är om det finns något bra sätt att göra det på så att man kan fixera golvbrunnen och få det bra?
Enligt LK skulle det vara svårt att lägga deras EPS-skivor då brunnen inte går att fixera på ett bra sätt.

https://www.byggahus.se/forum/threads/golvvaerme-100-mm-isolering-riskkonstruktion.196906/

http://www.fuktcentrum.lth.se/verktyg_och_hjaelpmedel/fuktskador/omvaend_fuktvandring/

EDIT:
Hittade denna nu, den verkar vara väldigt passande för mitt projekt.
Kan man få golvbrunnen tillträckligt bra är frågan...

https://www.lksystems.se/sv/produkt...system/ingjutning-i-betong/lk-systemskiva-30/
 
Istället för skivor borde det vara enklare att gjuta med EPS-cement?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.