Nu är vi igång!
Grop har grävts och singeln håller vi på med. Funderar på om vi ska spränga eller minska på källaren. Läs och titta på bilder på Linnells hus

Har just nu två funderingar som jag behöver hjälp med, detta gäller källarplatta och det blir lecka i källaren och över det 1,5 plan trähus:

Hur tjockt singellager kan man ha varje gång man packar, hur tung padda?
Har tänkt 16-25 i ett 25 cm tjockt lager (för att slippa spränga berg) och sen 5 cm 3-5 cm-singel (rekomendation från supergrund). Kan hyra en 90-kg-padda på orten, räcker det?

Vad sägs om följande yttervägg?

Panel med lockläkt
Liggande 28-70
Gips
45-70 reglar
mellanklots 11 cm
cellulosafiber i utrymmet mellan gips och vindpapp
ännu ett lager 45-70 reglar
vindpapp
liggande reglar 28-något lämpligt
innervägg (trol råspont men vill ha den liggande...)

Ev. måste ett av regelverken vara 45-90, konstruktören har semester...

Några svar eller spontana synpunkter? -allt är välkommet

/Tobben


liggande
 
Tjena Tobben!

Härligt att ni har kommit igång..

jag körde 25 cm lager med 200kg padda, men det borde gå att köra tunnare lager med 90kg
men jeg vet ej..

mvh
Jonas
 
Du har inte någon grövre regel än 70x45? Det låter som det blir i klenaste laget.
 
I
Absolut inte en liggande regel mellan gips och fasadpanel, direkt mot gipset. Då stoppar du luften i luftspalten och kan inte heller dränera den. Du får allt bekväma dig till att sätta en lodrät 1" distans på gipsen och sen din liggande spikregel som hellre bör vara av dim. 34x70 på flatan än en 45x70 på högkant. Då bygger du inte ut fasaden så långt från vindskyddet.

Någonstans i väggen har du en stående regel som bärare för takstolarna och taket. Gå hellre upp till 45x120-145 på den och sätt liggande 45x45 reglar på insidan och eventuellt en stående 45x45 utanpå den för att få fäste till att spika stående skivor på insidan. Diff.spärren kan du då lägga innanför den sista regeln så att elektrikern inte drar sina rör genom diff.spärren och då slipper du oxå drag i elledningarnas dosor.
_____________________
Byggaren
 
Mitt skäl till de två regelverken är att jag vill ha 25-30 cm isolering (cellulosa), med liggande 45:surprised:r på båda sidorna av en t.ex. 220-regel klarar jag ju det ändå. Tänkte också att med två regelverk blir det enklare att göra vinklade fönstersmygar, stämmer detta? Är det svårt att lösa med endast ett regelverk?

Om jag kombinerar tipsen ovan med att jag vill ha mer isolering och stående råspont skulle det alltså bli t.ex. så här:

Panel med lockläkt
liggande 28x70
stående 1-tum för luftspalt Hur bred?
Gips
Liggande 34x70
Regelverk t.ex. 45x220
liggande 45x45
Vindpapp
stående 45x45
Liggande råspont

Isoleringen blir då 30 cm med tre brutna köldbryggor, något nu som ser dumt ut?
 
I
rusticola skrev:
Om jag kombinerar tipsen ovan med att jag vill ha mer isolering och stående råspont skulle det alltså bli t.ex. så här:

Panel med lockläkt
liggande 28x70
stående 1-tum för luftspalt Hur bred?
Gips
Liggande 34x70
Regelverk t.ex. 45x220
liggande 45x45
Vindpapp
stående 45x45
Liggande råspont

Isoleringen blir då 30 cm med tre brutna köldbryggor, något nu som ser dumt ut?
Eftersom du pratar om 'panel med lockläkt' utgår jag ifrån att den ska vara stående? Ordningen skulle då bli så här istället (från utsidan sett):

Stående panel med lockläkt.
Liggande 34x70 spikreglar, cc 600
22x45 stående luftspaltbildande läkt, cc 600
Utegips som vindskydd.
Stående 45x45 reglar, cc 600, med mellanliggande MU (cellulosaisolering???? Varför? Duger inte mineralull (MU) av glas eller sten som är vida bättre ur fuktsynpunkt än cellulosa?)
Stående 220x45 stomme, cc 600, med mellanliggande MU.
Diffusionsspärr
Liggande (alt. stående) 45x45, cc 600, med mellanliggande MU
Stående (alt. liggande) råspont.

Vill du lägga på ett extra lager 45 mm MU är det bättre att göra det på utsidan och då blir ordningen så här istället:

Stående panel med lockläkt.
Liggande 34x70 spikreglar, cc 600
22x45 stående luftspaltbildande läkt, cc 600
Utegips som vindskydd.
Stående 45x45 reglar, cc 600, med mellanliggande MU. (Cellulosaisolering???? Varför? Se ovan.)
Liggande 45x45 reglar, cc 600, med mellanliggande MU.
Stående 220x45 stomme, cc 600, med mellanliggande MU.
Diffusionsspärr
Liggande (alt. stående) 45x45, cc 600, med mellanliggande MU
Stående (alt. liggande) råspont.

Brutna köldbryggor (där reglarna möts) får du då på två ställen, men du får ingen bruten köldbrygga i någon av korsningspunkterna hur du än bär dig åt. Och det brukar inte vara där som problemen finns, utan i genomgående skarv på isoleringen och längs kanterna på den mot syll, reglar och hammarband och då närmast i samband med insättning av isoleringen mellan reglarna.

Använd därför inte ohyvlat virke. Då får du längsgående kanaler längs reglarna eftersom MU-n inte 'sprätter ut' som den ska när du trycker in den, utan hakar upp sig av friktionen mot den råa ytan (kan avhjälpas genom att föra den bredbladiga isolerkniven mellan mineralullen och regelsidorna, men är inte någon garanti för att MU-n sprätter ut fullt ut i hörnen och minsta lilla glipa där innebär konvektion i isoleringen och försämrad värmeisoleringsförmåga som följd).

Använd heller inte 'stumpar' av isoleringsskivor. MU-n kostar inga blodiga pengar. Kör med hela skivor så långt det går och gärna med förskjuten skarv om du lägger i flera lager.

Till sist: vindskyddet ska inte sitta på insidan, utan utsidan. Fuktvandringen med varm utandningsluft på den varma insidan mot den kallare utsidan ska i första hand ventileras bort och i andra hand stoppas av en UV-stabiliserad plastfolie från att tränga in i isoleringen, där den kyls av och kondenserar och kan frysa till is under gipsskivorna vid minusgrader utomhus, med försämrad isoleringsförmåga som följd. Dessutom är det så att har väl kondens och en frysning börjat så flyttas nollpunkten inåt mot rumssidan med ytterligare försämrad isoleringsförmåga som följd och på sikt risk för mögelangrepp på gipsen baksida och röta i trävirket.
____________
Byggaren
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
Tack för alla tips och dimensioner, det andra alternativet tilltalar mig med eftersom det bryter köldbryggorna två gånger.

Ang. MU v.s. cellulosa så är den främsta anledningen ur miljösynpunkt, både att det är miljövänligare och att man får ett bättre inomhusklimat. Det ska naturligtvis vara vindskydd på utsidan (gipset) men jag vill även byta den vanliga diffusionstäta plasten mot vindpapp som fukten SKA diffundera igenom så att cellulosan fungerar som en fuktbuffert och jämnar ut hög/låg fuktighet. Cellulosan tål ju detta till skillnad mot MU där det absolut inte får komma fukt in i isoleringen.

Om någon har erfarenhet från ej fungerande cellulosaisolering där konstruktionen är gjord enligt dagens rekomendationer vill jag väldigt gärna höra det.

Vad sägs om paddtyngd? Kan det räcka med 90 kg eller ska jag hyra in någon med en större padda?
 
Har paddat med 450 kg, nu var ju skitkul.

Ingen som har någon åsikt/erfarenhet av cellulosa med vindpapp i stället för diffusionsskydd?

/Tobben
 
Tjena, det går fint att ha vindduk på insidan ihop med cellulosaisolering. Det är rätt som du säger att cellulosan klarar av fuktvandring, (det är behandlat med borsalt). Jag förutsätter att du menar Ekofiber eller annan pappersbaserad ull, eller? Jobbar som lösullsinstallatör och har sprutat en del hus med vindduk på både ut och insida, själv har jag iofs valt plast på insidan och duk på utsidan. Håller också just nu på att bygga och då har jag gjort på detta vis:

Stående panel utan lock (spontade brädor)
Liggande glespanel 22*95 cc 30
Regelverk 220 *45 cc 60
Plastfolie
Liggande glespanel 22*95 cc 30
Gips
 
Glömde en grej förresten, har du funderat på lättreglar? (swelite.com). Där slipper du köldbryggor! Har sådana som takbalkar, snedtak, med en tjocklek på 450mm. Skitstarka och samtidigt mycket lättare än vanlig limträbalk som hade varit mitt alternativ annars.
 
Mikaelj-felt skrev:
Det är rätt som du säger att cellulosan klarar av fuktvandring, (det är behandlat med borsalt).
Fukten kan cellulosaisoleringen klara av sig själv, den är hygroskopisk utan någon extra behandling. Sedan är den flamskyddsbehandlad med hjälp av olika borföreningar, borsyra och borax. För att vara lite besservisser. :)
 
Ja det är pappersbaserat jag menar.
Verkar inte vara någon som förstår mina dubbla regelverk... är det ingen som gjort så tidigare? Alltså en bärande inre "stege" och en till en decimeter utanför som bara bär ytterpanelen. Blir detta dyrare/mycket krångligare än 45*45 på tvären på båda sidor? Jag vill ju ha TJOCK isolering, upp emot 30 cm har jag tänkt.

Lättreglar i tak var en bra ide, kommer ha ryggås så då funkar det väl bra? I vägg har jag däremot valt bort det eftersom jag hört att det blir krångligt framför allt med fönstren (som löser sig mycket bra med mina dubbla reglar, föreställer mig att det blir enkelt att göra vinklade fönstersmygar(?).
/Tobben
 
Hej igen..
Ditt regelverk låter omständigt! Vad ska bli omständigare med fönstrena? Be dom skicka broschyrer, det finns färdiga kottlingar att beställa. Räkna ut hur mycket det kostar med dina "stegväggar" och jämför sedan med lättregel. Dessutom räcker det med vilken skit som helst som läkt utanpå och gles inne, bara det är minst 1". Har du lättreglar på 300mm så blir det som följande:

Ytterpanel
22* 95 cc30
Vindduk typ mataki
Lättregel 300mm
Plastfolie eller vindduk
22*95 cc30
Panel el. gips

obs, du måste ha minst 30cc på glesen och spänd plast/duk om du ska isolera med lösull. Annars blir det svårt att få på panel/gips ioch med att det buktar ut för mycket.. mvh sprutaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.