Hej! Vi har snickrat en ny grind med den gamla som förlaga eftersom den gamla bara var ruttet mos innanför plastfärgen som någon hade målat på =(

DSC_0034.jpg

Det har dykt upp några frågor som jag hoppas någon kan hjälpa med

1) Jag har målat beslagen (och grinden) med linoljefärg, tre beslag blev bra, men ett blev missfärgat med bruna genomslag. Alla beslagen var helt rena utan rost innan jag målade, varför har det blivit så här? Kan beslaget ha varit insmort med någon olja eller fett som missfärgat? Antar att jag får ta bort all färg och börja om igen men jag vill gärna undvika att det blir likadant igen.
DSC_0032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2) Jag är på jakt efter ett fjäderpar till det gamla fina grindlåset som jag plockat isär och gjort rent. (Fjädrarna har gått av) Jag har hittat att Bårebo har exakt ett sånt fjäderpar, har däremot inte hittat någon affär som säljer det eller vill ta hem det. Är det någon som har sett såna fjädrar, nya eller gamla någonstans?
Fjädrarna i Bårebos katalog

3) Grindstoplarna i sten lutar rätt mycket inåt trädgården. Det är en asfalterad väg utanför så jag antar att vägbanan tryckt till dem under åren. Jag skulle gärna räta upp dem igen.
Min tanke var att gräva ur på sidan det inte lutar åt och försöka kila in stenar som jag slår ner med slägga på andra sidan så stolparna rätas ut. Jag vill ta det försiktigt så att inte stolparna går sönder...

Är det någon som har en uppfattning om det är ett lönlöst projekt att ens försöka eller om det finns en möjlighet? Hur djupt kan man tänka sig att grindstenarna är nergrävda? Det är långa rejäla tunga kantstenar (går 30 cm under marken) längs den sidan där jag behöver gräva så det är ett projekt bara att komma åt att gräva vid grindstenarna...

DSC_0028.jpg
DSC_0030.jpg
 
Redigerat:
1. Du måste rengöra med lacknafta och låta det torka innan du målar. Annars risk att oljan som finss på sabbar färgen. Borde vara det.
 
Du verkar bo på landet och då har du väl nån bonde som granne.Fråga om han har frontlastare på traktorn och för en platta öl,kan hjälpa dig att putta på stolparna så dom rätar upp sig.Om du förbereder med att krafsa bort så mycket du kan mellan stolpe och kantstenen,samt vattnar så det blir lösjord.Då kan det inte ta många minuter för jobbet.Ställ en planka som skydd för stolpen mellan skopa och stolpe.
 
huggan>> Det låter som svaret, tack! Får bli att skrapa bort färgen och göra om på rätt sätt.

Taxen>> Jo, jag har funderat på det och det finns t.om en kille några hundra meter bort som har en grävskopa. Jag är dock lite feg för jag har sett en liknande grindstolpe av sten avbruten nyss (vet iof inte vad som hänt med den). Svärfar som jobbar i anläggningsbranschen trodde också att det skulle vara lätt att knäcka stolpen om man tog i för mycket med en maskin.
Men tipset med att vattna och lägga en planka emellan var bra. Kanske ska våga att putta på stolpen med maskin trots allt.
 
Jag har grindstolpar, visserligen i trä (gamla telefonstolpar), som pga tjäle lutar ibland lite på våren. Jag brukar ställa bilen tvärs över infarten och sätta ett spännband högt upp på stolpen och till bilens dragkrok. Sedan spänner jag och bankar med en slägga vid stolpens bas på motstående sida. Simsalabim så rätar den upp sig :)
 
Rent spontant från mig.
Försök inte knuffa stolparna, då är nog risken att dom går av stor. Gräv runt och räta upp. Troligen behöver dom också justeras i höjd. Stenstolpar är tunga och sjunker om inte botten är väldigt stabil.
Rostgenomslagen hade nog kunnat undvikas om du grundat med mönja.
Ett annat sätt är att värma upp järnbeslagen till hög temperatur och sedan pensla på linolja så att oljan bränner fast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.