Har lite frågor om dessa maskinerna..

Fräsen: Hur hårt material klarar dessa fräsarna av? Och skulle man på något bättre sätt kunna göra ett bättre "bord" till den?

Bifogade även lite mer bilder på andra leksaker ;)

En rejäl hyvel som klarar 45cm hyvelbredd, fint till golvplank :)

Slipen till hyvelstål mm är inte än testad, men antar att man bara "spänner" dit stålen och det är tom vattenkylning, behövs det på vanliga hyvelstål?

Svarven är tyvärr glapp i chucken, och vet itne om det går att fixa enkelt?
 
  • DSCN0789.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0793.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0796.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0798.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0799.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0800.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0801.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN0802.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • SDC11374.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det brukar kunna gå att tighta åt spindeln så du blir av med glappet, men ta det försiktigt det är lätt att det blir för mycket
Och du - låt ALDRIG chucknyckeln sitta i chucken! ;)
 
Ok, får bli att prova det då :) Har annars en revolver svarv med riktig norton låda på g. Det med chuck nyckeln, är nog det första man får lära sig när man lär sig att svarva :) (blev lite missvisande bild:)
 
Kan inte svara på din frågor men tycker det är vackert med gammalt gjutjärn. :) Tack för bilderna!
/B
 
Tack för det bengt, har även flera maskiner i äldre modell som det kanske kommer bilder på snart :)

Har en egentillverkad timmersåg, med riktig drivning på bord osv med som står i garaget ;)
 
Den första maskinen ser jag inte riktigt vad det är, men det ser ju ut att saknas mycket saker på den, verkar ju inte direkt vara en maskin man matar på frihand. Skären ser för mig ut som gjorda för metallbearbetning snarare än trä.

Du har säkert koll på vad du gör, men ta reda på vad du kan och behöver för att köra den fräsen, ser ut som en riktig armtuggare.
 
extur skrev:
Ok, får bli att prova det då :) Har annars en revolver svarv med riktig norton låda på g. Det med chuck nyckeln, är nog det första man får lära sig när man lär sig att svarva :) (blev lite missvisande bild:)
Ja, men det brukar ändå behövas egen erfarenhet på området innan man kommer ihåg det ordenligt. Jag vet..... :D
 
Jag drömmer fortfarande mardrömmar om hur jag slog igang svarven pa teknikpraktiken i gymnasiet för 25 ar sedan och det lyckligtvis bara sa dong när den slog i platen bakom svarven, Inte i mitt huvud, inte i grannens... Stor gammal rejält svarv, 12-15 tums unegfär, nyckeln skulle antagligen kunnat ha tagit död pa oss.
 
Snygg svarv förresten, jag har en likadan, för det är väl en Köping? Byggd på den där klassikern vad den nu heter som typ alla metallsvarvar var byggda kring då.
 
Japp, det stämmer :) Vet inte riktigt vilken modell du menar? Du kanske vill ha lite reservdelar?

Funderar på att skrota/sälja denna svarven för en nyare som jag har på g..
 
magnusk750 skrev:
Jag drömmer fortfarande mardrömmar om hur jag slog igang svarven pa teknikpraktiken i gymnasiet för 25 ar sedan och det lyckligtvis bara sa dong när den slog i platen bakom svarven, Inte i mitt huvud, inte i grannens... Stor gammal rejält svarv, 12-15 tums unegfär, nyckeln skulle antagligen kunnat ha tagit död pa oss.
De där gamla bestarna var otäcka. Mitt hemska minne är inte från en metallsvarv (även om det var otäckt när jag lyckades spränga stålet när både fram och sidomatningen stod på samtidigt) utan från en enkel (nåja, väldigt rejäl och skärstålskyld) pelarborr. Borrade ett par stora hål med vanlig borr, gissar på 17 mm, och när jag drog upp borren släppte hela metallstycket från skruvstycket det satt i. Det vägde säkert 10 kilo, (var runt 200*100*50), och plötslingt hängde det och roterade fritt på borren, och sorgligt nog med lite lägre hastighet än borren, så det syntes att det tänkte skruva ur sig... :O

--- Mats ---
 
Snailman
magnusk750 skrev:
Jag drömmer fortfarande mardrömmar om hur jag slog igang svarven pa teknikpraktiken i gymnasiet för 25 ar sedan och det lyckligtvis bara sa dong när den slog i platen bakom svarven, Inte i mitt huvud, inte i grannens... Stor gammal rejält svarv, 12-15 tums unegfär, nyckeln skulle antagligen kunnat ha tagit död pa oss.
+1 sen så såg jag alltid till att rotera chucken så att nyckeln föll ur så fort man inte höll i den, innan jag satte i nyckeln...

var en metallsvarv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.