Det känns som det är något som inte stämmer med min anläggning här hemma.
Satte en termometer på inkommande (utanpå) mest för att se vad temperaturen låg på ungefär, då den ska ligga på 75 grader enligt styrelsegubbarna i samfälligheten.

Idag när jag kommer hem från jobbet så visar den 17 grader!
Inte undra på att man måste spola vatten i 5 min innan varmvattnet kommer i kranen. Och när den väl gör det så visar mätaren 60 grader. Ska det vara så?

Ska verkligen värmen i rören "vila" när det inte är någon aktivitet? Hur fungerar det egentligen?

(Inkommande/utgående är längst upp på bilden. Kopparören är nytt inkommande vatten med värmekabel).
 
  • IMG_0019.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Beror på om det finns VVC (varmvatten cirkulation) eller inte. Då går varmvattnet i en slinga med en cirkulationspump. Används i flerbostadshus, men ovanligt i småhus.
 
Är du 100% säker på att det är inkommande fjärrvärme du mäter på? För det där hade varit rätt rimliga siffror på en vanlig varmvattenledning.
 
C
Utgick från att TS mäter på varmvattenledningen ut i huset. Inkommande fjärrvärme torde vara det grova isolerade röret ovanför. Å andra sidan verkar temperaturgivaren gå dit. Ja, vad är det TS mäter på egentligen?
 
100% säker att det är inkommande!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På andra sidan i förrådet sitter av/på vreden.
 
Edit: Blev totalt lurad av att termometern ligger på rören under..
 
Redigerat:
Du bör ha en fjärrvärmeväxlare av ngt slag. Där brukar finnas en varmhållningsventil eller ngn blödare som ser till att du har lite flöde hela tiden, för att hålla tempen uppe.
 
Ok! Var hittar jag den? #newbie
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja du. Där var den inte i alla fall. jag ser inget som ser ut som en värmeväxlare på bilden. Och en sådan har du någonstans. I äldre system så har man ibland varmvattenberedare av klassisk modell, och då har du iofs ingen värmeväxlare, alltså extern, som sådan, MEN då borde du få varmvatten "direkt" så det har du antagligen inte.

Du borde också ha någon energimätare som mäter din förbrukning. På nyare sådana så kan man se inkommande/utgående temperaturer till nätet, hur mycket effekt man gör av osv.

Att ha 60⁰ i inkommande är ett lågt värde, det borde ligga uppåt 20⁰ högre när det är som kallast. Dock, om du inte gör av med någon värme, och man inte har flöden i röret till gatan/husen, så tar det lång tid innan du får någon värme. Det är så. Det är av det skälet som det skall sitta ett överlopp någonstans i närheten (typiskt i något hus i slutet av gatan/avsticket) så att man t ex kan få varmvatten inom rimligt tid även på sommaren, när all värme är avstängd. (Det är fö därför som man skickar ut varmare vatten i nätet på sommaren än på vintern. Mindre förbrukning ger högre förluster i nätet som man måste kompensera för).
 
C
Nog sitter det en värmeväxlare längst in till vänster i skåpet?
Men det vore toppen med en bättre bild där man ser hela innanmätet i skåpet + vilka inkommande ledningar som är vad. Information om fabrikat och modell på centralen skulle inte heller skada.
 
Mikael_L
Och inkommande (eller utgående) från fjärrvärmen är röret framme till vänster där röd sladd går till plomberad tempgivare. Denna är plomberad och är alltså till för att mäta förbrukningen.
Mellan detta rör, och ett annat rör med likadan tempgivare på ska det alltså finnas någon förbindelse som släpper fram ett litet flöde.
 
Det är en värmeväxlare där, en rektangulär packe metallskivor med rundade hörn.
 
C
Mikael_L skrev:
Och inkommande (eller utgående) från fjärrvärmen är röret framme till vänster där röd sladd går till plomberad tempgivare.
Jepp. Tycker mig kunna ana en likadan givare på röret bakom detta (dold av värmeväxlaren) så de två rören längst till vänster torde alltså vara primärkretsen tillopp och retur.
 
cpalm skrev:
Nog sitter det en värmeväxlare längst in till vänster i skåpet?
Men det vore toppen med en bättre bild där man ser hela innanmätet i skåpet + vilka inkommande ledningar som är vad. Information om fabrikat och modell på centralen skulle inte heller skada.
Ja, dj-lar du. Nu ser jag den. Kamouflagemålad i grått.

Så då har vi hittat en. Borde sitta en till någonstans. Om inte den är är för värmen och det finns något annat för varmvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.