Hej,

Är i husköpartagen och har funnit ett objekt som är intressant. Några frågor dock innan jag slår till

1) I besiktningsprotokollet, som säljaren låtit utföra, framgår det att kåken är byggd på 70-talet. Källaren har uppreglade golv och utreglade väggar. Vidare framgår det att huset har motfyllda ytterväggar; besiktningsmannen menar att "den utvändiga fuktisoleringens tekniska livslängd" är förbrukad. Besiktningsmannen föreslår dränering. Vad är kostar en dränering och vad bör jag tänka på? Huset är ca 90 kvadratmeter på varje plan. En avdikning har grävts bredvid huset och källaren består är renoverad efter ett oljeläckage. Golven i källaren har nivelkonstruktion.

2) Vad innebär en jordabalksbesiktning?

3) I objektsbeskrivningen framgår det att huset värms upp av en kombipanna av märket Janfire 2005. Har jag förstått saken rätt att, när pelletsen är slut övergår den till eluppvärmning?
 
De siffror som brukar nämnas för dränering är 1000 kr/ m. Är huset 10x9 m blir det 38k i sådana fall.

Det låter som om källaren är uppreglad, inredd och isolerad? Om det konstaterats att huset behöver dräneras ligger det nära till hands att misstänka att fukt kan ha krupit in genom källarväggarna och in bakom isoleringen. Bör kollas. Nivellgolv kan behöva kompletteras med fläktsystem för ventilation av fukt. Kolla att man inte snålat med detta.

En jordabalksbesiktning är en större besiktning än en överlåtelsebesiktning. Gör du en sådan omfattar den allting som faller på ditt ansvar som köpare att kontrollera när du köper hus. Du är inte skyddad mot fel som hade upptäckts vid en besiktning. En sådan är dyrare än en vanlig överlåtelsebesiktning eftersom den tar längre tid att utföra, och jag har sett att en del företag felaktigt kallar överlåtelsebesiktning för jordabalksbesiktning, men de två är alltså inte samma sak. Hittar du ett företag som gör en jordabalksbesiktning för halva priset jämfört med konkurrenterna är det sannolikt en överlåtelsebesiktning som avses. En överlåtelsebesiktning omfattar inte VVS, ventilation, el, skorsten m.m.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jan Lahti
  • Laddar…
Finns det andra lösningar än dränering?
 
Nej i princip så måste du ha fungerande dränering om du har en källare, och oftast måste man ha det även om källare saknas. Dränering brukar sägas att den fungerar i 30 år. Den siffran tror jag iofs att vi kan justera upp en del numera. Siffran 30 år brukar nämnas för gammal dränering med korta mufflösa tegelrör, och där man inte använde någon fiberduk heller. De rören blir ofta rejält igensatta ganska snabbt.

Modern dränering med perforerad plastslang/rör (från slutet av 70 - talet början 80 talet) bör fungera avsevärt längre, om den är korrekt lagd.

Det finns en del bluff företag som kränger mirakelmetoder. Men de brukar aldrig prestera några trovärdiga bevis för att det fungerar.
 
Kolla för sjutton att det finns protokoll från renoveringen efter oljeläckaget!!!!!! Skall vara gjort av kompetent folk och inte klåpare. Kommer det fram att du kände till ett oljespill vid köpet blir du ansvarig för sanering om det inte var korrekt gjort. Och det är så dyrt att du inte vill veta. Kolla att man analyserat hur djupt oljan trängt ner, har det räckt riktigt mycket ner i jorden eller fyllet under plattan skall detta saneras med utgrävning. Kolla med kommunen om du är osäker, oljeläckage skall anmälas och det skall saneras av proffs.
 
Måste förtydliga lite - spillet kom från den tidigare oljepannan och det har skett för mer än tio år sedan. Det är inte nuvarande säljare som orsakat den utan ägaren innan honom. Nuvarande säljare har haft huset i tio år, borde inte kommunen, eller någon annan instans, ha reagerat gällande saneringen och renoveringen inom den perioden?
 
Njaaa, man kan nog inte vara helt säker på att någon skulle ha reagerat. Fast det är nog lite av att måla f..n på väggen att oroa sig över en sanering som skett för såpass länge sedan. Men definitivt något att forska lite i, innan man köper.
 
Redigerat:
Tyckte också att det låter billigt, men har egentligen ingen koll på dräneringskostnader. Undrar om man inte bör räkna med ca 1000 kr metern bara för material, till det kommer arbetskostnader, eller åtminstonde kostnad för att hyra grävmaskin om man gör det själv.
 
Tack för tipset, Anders Nilsson, gällande oljan. Kontaktade miljökontoret idag och presenterade problemet. Enligt dem var det lugnt :)
 
B
Jag fick pris på 1800kr/m när jag dränerande, det var inklusive allt tom gräsfrö.
 
Jo, det är självkostnadspris. Dränering är väl normalt inte svårt, bara jobbigt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.