Hej!

Behöver lite hjälp med diffusionsspärr...

Bakgrundsfakta:
Håller på att byta samtliga innertak i vårt stenhus byggt 1960. "Ovaninnertaket" består av råspont, takpapp och sen kutterspånsisolering på vinden, och under detta ska vi sätta träpanel respektive gips.

Frågor:
1. Visst bör vi väl ha en diffspärr upp mot vinden? Har tänkt tilläggsisolera senare under året, men måste vänta med till radonsaneringen är gjord (mekanisk ventilation).
2. På en del ställen ska vi regla ner taket. På vilken sida av reglarna ska plasten då sitta? Mot vinden eller mot rummet?
3. När man sätter upp plasten blir det ju oundvikligen hål i den av häftklamrar eller skruv. Ska man täta på något annat sätt där?
4. Vi ska fälla in spottar i halltaket, såga upp koppar på vinden så att vi slipper sänka taket så mycket. Hur ska man göra med plasten vid kopparna?

Tacksam för svar!

/Elin
 
Enkel grundregel. Varm luft bär mer fukt än kall. När varm luft möter kall luft fälls fukt ut från den varma luften. Exempel: Varm luft färdas i ett plåtrör utomhus, då får man kondens inne i röret (typ avgasrör på bil, det är därför man kan se att det droppar vatten därifrån ibland).

Motsvarande får du kondens utanpå ett glas med isvatten. Fukten i det varma rummet fälls ut på kalla glaset.

1. Ja!
2. Plasten ska sitta så nära undervåningen som möjligt, direkt ovanför takbeklädnaden altså.
3. Man behöver inte vara övernitisk. Småhål är inga problem i dessa samanhang.
4. Tejpa plasten mot kopparna.
/CC
 
kloka_elin och chris47. Här kommer lite kommentarer och mer svar.
1: Helt riktigt att det ska vara diffspärr.
2: Och det är också helt riktigt att plasten ska sitta så nära innerpanelen som möjligt. Det går bra att sätta plasten under en eventuell glespanel, så då går det bra att dra elrör mm utan att ha hål på plasten.
3: Här håller jag inte riktigt med. Man ska vara mycket noga med plasten, och se till att skarver har ett ordentligt omlott och att skarverna klämms åt mellan takstol och regel. Det finns ingen anledning att tejpa, för det finns ingen tejp där klistret är åldersbeständigt och då gör det ingen nytta efter ett antal år i alla fall.
4: Försök att få plasten att gå över kopparna så att det inte blir hål. Även små hål gör att det smiter varm fuktig inomhusluft upp på vinden och kan då kondensera, och konstruktionen blir en riskfaktor.
5: Denna fråga har du ej ställt, så därför gör jag det åt dig. Hur ska ventilationen utföras? När husets förutsättningar ändras och det tilläggsisoleras mm, ökar kraven på en fungerande ventilation. Enkelt uttryckt kan vi säga att du ska ha undertryck i bostadens alla plan, och ett mycket litet övertryck på vinden. Hur detta uppnås finns flera olika aspekter att ta hänsyn till, men med lite mera fakta om huset hjälper jag gärna till. Skriv här på forumet så kanske svaren kommer.

Tartan
 
Skulle önska ett litet förtydligande på fråga 3!

Om man först har 95mm isolering i väggen, plastar, och sedan kör 45x45 mm reglar horisontellt för isolering + möjlighet att dra el osv. När 45x45-reglarna monteras punkterar man ju plasten. Måste detta tätas eller klarar man sig från detta eftersom det blir finns trä på båda sidor och hålet som blir när man spikar?

//Klas
 
Tack för svaren!
Jag förstår dock inte riktigt hur följande ska gå till rent praktiskt:

tartan skrev:
4: Försök att få plasten att gå över kopparna så att det inte blir hål.  
Jag måste väl
1 borra hål i råsponttaket
2 fästa kopparna uppe på vinden
3 dra VP-rör och el (på rumsidan av taket)
4 regla
5 sätta diffusionsspärr
6 sätta gips och montera spottar?

Hur ska jag då kunna få plasten att gå över kopparna??

Vad gäller ventilationen kommer det förmodligen att bli ett till/frånluftssystem med inblås i en del rum och utsug i kök och badrum. Sen en värmeväxlare på vinden mellan systemen. Installationskillen sa att man strävar efter ett litet undertryck i själva huset, men vinden sa han inget om.

/Elin
 
Är jag blind/har dåligskärmupplösning/bländas av solen på den kritvita snön utanför?? Alla alternativ är tänkbara, men jag ser ingen plast över burkarna. Har du tejpat fast den runt hinkarna?

/Elin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.