J
Hej.

Köksblandaren behöver bytas, gärna idag. Ersätts med en av samma modell (Mora Mixx K5), men av nyare årgång. Sitter Vatette-kopplingar idag och som jag förstått bör jag gärna hålla mig till samma fabrikat. Har pillat med det mesta, men rör har jag lite erfarenhet av och dålig koll på. Vänta in och anlita rörmockare nästa vecka föga lockande då jag bor en bit från tätort.

Sitter 10 mm slätände på blandaren och gängan på PEX-kopplingen är 20,8 (?) mm utvändigt. Rimligtvis är det en R15?

Vad behöver jag i form av halvkopplingar mm?

Tog isär. Sitter en passdel 15x10mm i, som rimligtvis hör hemma i den gängade kopplingen som sitter på PEX-röret?
Metallisk rördel på träbord som används i PEX-rörkoppling för köksblandare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Befintliga blandaren + anslutningen på PEX-röret:
Närkontakt på köksblandarens anslutningar, inkluderande PEX-rör och Vatette-koppling under diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på avmonterad köksblandare med 10 mm slätände och synlig gänga på PEX-koppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya blandaren med 10 mm slätända:
Närbild av en köksblandarens anslutning med 10 mm slätände liggande på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Demmpa Demmpa skrev:
Jag tycker det ser ut som en förminskare,
[länk]
Ja, onekligen. Så nya förminskningar 15x10 och återanvända samma muttrar ska räcka?
 

Bästa svaret

Krilleman
  • Gilla
Jonas_Svensson
  • Laddar…
J
Tack Demmpa och Krilleman.
 
J
Följdfråga när jag ändå ska handla prylar:

Kan adaptern för diskmaskinen återanvändas? Sitter färdig gängad del på blandaren och adapter i plast mellan diskmaskinen. Gängtejp eller något annat mellan när den byts? Har inte kopplat loss den ännu.

Befintligt koppling mot diskmaskin:
Närbild av adaptern för diskmaskin med gängad del och plastkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya blandaren:
Metallslang för diskmaskin med en mässingsadapter och gängad anslutning placerad på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Adaptern går att återanvända, antagligen sitter det en planpackning i adaptern redan som kan återanvändas.
 
  • Gilla
Jonas_Svensson
  • Laddar…
J
Och man sätter ingenting mellan förminskningen och anslutningen som sitter på PEX-röret, eller förminskningen och kopplingsmuttern (RSK 1947241)? Pga att de är koniska? Utöver kanske lite Locher pasta? Satt ingen klämring någonstans eller tätning i muttern. Aldrig använt förminskning tidigare, som märks.
 
Redigerat:
Krilleman
Helt rätt, i med förminskningen i vinkeln. På med muttern. Sen trär du i blandarens anslutning i botten och följer installationsanvisningen. Klart!

Ingen locher behövs egentligen, men Vatette är ett märke som tillåter smörjning om du vill.

Och den svarta bussningen 20x15 på befintlig diskmaskin passar rakt på det nya utan tätningsmedel!
 
  • Gilla
Jonas_Svensson
  • Laddar…
J
Krilleman Krilleman skrev:
Helt rätt, i med förminskningen i vinkeln. På med muttern. Sen trär du i blandarens anslutning i botten och följer installationsanvisningen. Klart!

Ingen locher behövs egentligen, men Vatette är ett märke som tillåter smörjning om du vill.

Och den svarta bussningen 20x15 på befintlig diskmaskin passar rakt på det nya utan tätningsmedel!
Missade "klicket" på ena förminskningen och drog den därav för hårt, så den håller inte tätt.

Kapa av slätänden och göra om? Ny kran? Går inte att byta softpex-delen på kranen separat.

Nu är nog kostnaden snart i nivå med om en rörmokare hade fått montera :)
 
Har du provat att lossa och skruva åt igen, ibland hjälper det.

Om du vill ha bort förminskningen så kan du såga ett snitt i förminskningen längs ”röränden”, bänd sedan isär förminskningen.

Sedan kan du kolla på slutändan om det är några skador.

Ja softpexslangarna brukar gå att byta.
 
  • Gilla
Jonas_Svensson
  • Laddar…
J
Demmpa Demmpa skrev:
Har du provat att lossa och skruva åt igen, ibland hjälper det.

Om du vill ha bort förminskningen så kan du såga ett snitt i förminskningen längs ”röränden”, bänd sedan isär förminskningen.

Sedan kan du kolla på slutändan om det är några skador.

Ja softpexslangarna brukar gå att byta.
Tack, testar att lossa och dra om baserat på när den ligger an.

Är dock inte risken att slätändan är klämd och tappat passformen? Dvs meningslöst att kapa bort endast förminskningen istället för att kapa hela slätändan?

Mora hade inte softpex-delen med slätändan som reservdel.

Tur i oturen att man iaf via jobbet kan köpa prylar från en VVS-grosist till deras inköpspris...
 
J Jonas_Svensson skrev:
Tack, testar att lossa och dra om baserat på när den ligger an.

Är dock inte risken att slätändan är klämd och tappat passformen? Dvs meningslöst att kapa bort endast förminskningen istället för att kapa hela slätändan?

Mora hade inte softpex-delen med slätändan som reservdel.

Tur i oturen att man iaf via jobbet kan köpa prylar från en VVS-grosist till deras inköpspris...
De slätändorna deformeras normalt inte för de har ganska stor godstjocklek. Har du verkligen fått i röränden ordentligt i förminskningen? Är det någon skada/repa på kopplingen som gör att det läcker?
Dessa läcker sällan av att man råkar dra lite för hårt, om de sitter rätt monterade. Såvida du inte dragit så hårt att muttern spruckit?
 
  • Gilla
Jonas_Svensson
  • Laddar…
Vet inte riktigt om dessa PEX-slangar går att gänga loss från dessa blandare, men om det går så kan du kanske prova med att ta en av de gamla slangarna?
 
J
L lordi skrev:
De slätändorna deformeras normalt inte för de har ganska stor godstjocklek. Har du verkligen fått i röränden ordentligt i förminskningen? Är det någon skada/repa på kopplingen som gör att det läcker?
Dessa läcker sällan av att man råkar dra lite för hårt, om de sitter rätt monterade. Såvida du inte dragit så hårt att muttern spruckit?
Röränden var klart bottnad när jag drog åt första gången.

Lossade och drog åt igen.

Väl isär så såg jag att överdelen på förminskningen kunde röra sig fritt uppåt. Nedåt tog den stopp vid en kant i som skapats i slätändan.

Drog den nu ett halvt varv efter handåtdragning (instruktionen säger 1 varv efter knäpp), för sedan blev det trögt som attans.

Nu är den tät. Jämför jag gängorna mellan den som läckte och den täta, så ser man att den som tidigare läckte är dragen närmre botten. Så för hårt lär det ha varit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.