Hej
(första inlägget, go easy on me ...)

Jag behöver byta toastol, och har fått för mig att göra det själv. Den jag har nu är original sedan 60-talet, tror jag. Ventilen till vattentillförseln likaså, och det är där mitt problem uppstår:

Ventilen är inte en vanlig kulventil och då rakt inte en Ballofix, utan den ser mer ut som nåt lite halvt steampunk-aktigt i kranväg, med vad jag uppfattar som lekande mutter på "utgående sidan" (mot toastolen) och ett fast nyckelgrepp i vilket man vrider hela ventilen på den sida som är mot väggen. Den har förmodligen stått öppen sedan 60-talet och låter sig inte stängas av med handkraft, och med verktyg vill jag inte gärna prova, och riskera att vrida sönder nånting. Vattnet till bostadsrätten går dock att stänga av ifrån källaren.
Uppstår tre alternativ:

A. Stänga av vattnet, lossa stålröret som går till toastolen och sedan försöka lossa hela ventilen från väggen, kolla hur den är ansluten på röret, och få dit en modern ventil med samma anslutning. Här känns det dock som att jag riskerar att bryta sönder hela skiten på slumpmässig sida av väggen och bli VÄLDIGT olycklig ... Ideer om detta? Om jag får loss allt, hur svårt blir det att få tag i rätt prylar och få det bra?

B. Stänga av, lossa röret mot stolen, kolla DEN anslutningen (alltså ut från ventilen), och sätta en vinklad ventil till, direkt på den gamla? Bygger ju ut en del och lär ju se lite suspekt ut ... Samma frågor där, går det få ihop vettiga grejor på det sättet?

C. Stänga av, bort med toastol inkl rör men lämna ventilen, i med anslutningsslang på originalventilen och sätt en Ballofix i slangens andra ände, alltså mot stolen.

Det bästa vore om tiden under vilket vattnet är avstängt i källaren går att minimera, eftersom man samtidigt också stänger av till lägenheten under min.
Det som gör mig mest skraj för att rota i detta är det faktum att allt är så gammalt och förmodligen helt fullt med kalk, och jag har ingen aning om vad som kommer att gå lättast att lossa på.
Vill dock tillägga att jag är inte helt oteknisk, jobbar med underhåll på industri och kan hantera verktyg och tänka logiskt, men kan dock INGET om rör.

Är det kanske rentav så att jag absolut inte ens bör röra detta själv? Jag vill i längsta möjliga mån undvika att behöva anlita någon, men om det absolut rekommenderas, så gör jag det.

Ideer och förslag? Hur skulle ni göra? Är det något annat jag behöver tänka på? Bör jag lägga ner planerna? Vilket blir lättast att få tag på grejor till? Etc etc ... Tacksam för alla funderingar kring detta.
 
Kasta gärna upp en bild på kopplingen. Blir lättare med hjälp då.
 
Krilleman
Svårt att ge dig konkret hjälp, som pixi skriver behöves det en tydlig bild!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.