Jag har en tomt som har sommarstugebestämmelser. Man får bygga 60kvm byggyta + loft med maximalt 2.10m.

Detta regleras av områdesbestämmelser. Nu är jag inte så kunnig men som jag förstått det står det i områdesbestämmelserna att det ej behövs något bygglov endast en bygganmälan för att bygga detta hus så länge man håller sig inom vad som är reglerat ex 4.5m från tomtgräns och att det max får vara 2.10m i takhöjd på loftet mm.

Jag förstår inte riktigt. Behöver man inte lämna in några byggritningar för godkännande av kommunen då eller?

Måste jag få utsättning av huset eller kan jag bara börja bygga en grund?

En annan sak jag undrar är. Det står ingenting om hur högt huset får vara. Ej heller vilken höjd våningen nere får vara. Har jag rätt att bygga 3.20 i takhöjd nere om jag vill det då eller?

Om någon kan förklara lite mer hur det brukar gå till när det inte behövs bygglov vore jag glad!
 
Anders82 skrev:
Jag har en tomt som har sommarstugebestämmelser. Man får bygga 60kvm byggyta + loft med maximalt 2.10m.

Detta regleras av områdesbestämmelser. Nu är jag inte så kunnig men som jag förstått det står det i områdesbestämmelserna att det ej behövs något bygglov endast en bygganmälan för att bygga detta hus så länge man håller sig inom vad som är reglerat ex 4.5m från tomtgräns och att det max får vara 2.10m i takhöjd på loftet mm.

Jag förstår inte riktigt. Behöver man inte lämna in några byggritningar för godkännande av kommunen då eller?

Måste jag få utsättning av huset eller kan jag bara börja bygga en grund?

En annan sak jag undrar är. Det står ingenting om hur högt huset får vara. Ej heller vilken höjd våningen nere får vara. Har jag rätt att bygga 3.20 i takhöjd nere om jag vill det då eller?

Om någon kan förklara lite mer hur det brukar gå till när det inte behövs bygglov vore jag glad!
Jag har svårt att tro att det inte behövs något bygglov !

Om du har en tomt i ett område som är detaljplanerat (tex ett fritidshusområde) så finns det klara regler för vad som gäller ( tex maxhöjder, loft etc), vilket innebär att ansöker du och ligger inom gränserna så skall ett bygglov gå igenom utan knorr, men det innebär inte att du inte behöver bygglov.

Enklast är väl om du ringer till din kommun (kolla på nätet tex) och frågar en handläggare - dom brukar kunna ta reda på vad som gäller på ett par minuter.

Jag skall bygga i Borlänge kommun i ett detlajplanerat fritidshusområde - och ringde tidigt för att höra om bestämmelserna. Då sa dom bla att maxhöjden på vägglivet var 3.5m och takvinkel max 45 grader - sen när jag lämnade in bygglovet så var det 30 grader som gällde (ngn hade kollat fel) - så jag fick skippa mitt loft tyvärr :(
Annars gick det ganska smidigt att få igenom...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.