Jag ska bygga friggebodarnas Volvo kombi, Enkelboden, och i byggbeskrivningen står om blindbotten:
"Om golvet ska isoleras (vilket det ska) ska en bräda 22 x 95 spikas med 75-2,8 i underkant av bjälkarna för att ge underlag för blindbotten. Spika blindbotten, råspont 23 x 95 med 50-2,0, lägg på en vindtät papp och därefter isoleringen."

Två frågor om detta:
1. Kan jag byta ut råsponten till blindbotten mot nån skiva (för att slippa såga massor av, ca 160 st, korta råsontbitar)?
2. Om jag spikar råspånten mot brädan som jag spikat i underkant av bjälkarna, lossnar inte den brädan efter att jag bankat i 50-60 spik uppifån i den, eller håller 75-2,8 spiken brädan på plats (hur många ska man dra i)?
 
1 Du använder lämpligen trossbottenmasonite. Råspont i trossbotten är historia.
2 Den behöver inte spikas, möjligen fixeras med någon enstaka spik. Den ska kunna röra sig lite. Så fråga två löser sig själv.
 
Toppen, där sparade jag en massa onödigt jobb! Tack.
 
Antar att det är sk asfaboard som menas, så att inga missförstånd uppstår. Asfaboard är bra, för det gillar inte möss...
 
jaha där ser man, alltid lär man sig något nytt.. Men vad är det för fel på asfaboard, som är hälften så dyrt?
 
Den har en tendens att hänga ner sig med tiden, i och med att den mjuknar lite när den utsätts för fukt.
 
asfaboard kan mögla har det visat sig och så kan den hänga ner sig som tidigare sags ovan.
trossbottenboard är det som gäller. den har dessutom rätt mått om man reglat c/c 60.
 
Jag hittade trossbottenskivor på K-RAUTA (enda av de som hade öppet på söndag i Bromma som hade skivor), 6,4x550x1200 á 31,95kr. Funkade perfekt, sen vindpapp och isolering och på med råspontgolvet. Nu väntar uppregling av väggar och takstolar, när vädret tillåter igen. Som sagt, tack för tipsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.