Hej! Jag har hittat ett hus jag verkligen vill köpa. Det är mitt första hus och jag har inte så bra koll på allt som kommer med att äga ett hus. Det första är fukt på vind och i källare. Vill få en uppfattning - om möjligt med den här informationen - för om hur mycket pengar det skulle kunna innebära för att åtgärda. En fingervisning på om det är 100 000 kr eller 1 000 000 kr för jag har verkligen ingen koll. Undrar även vem man kontaktar för att få mer detaljerad information om problem och åtgärd - en egen besiktningsman eller en snickare/rörmokare?

Tacksam för alla råd! Och ber om ursäkt för långt inlägg.

Vind:
Fuktvärden över kritisk fuktnivå och mikrobiell lukt.
Fuktvärden över kritisk fuktnivå för mikrobiell tillväxt uppmättes lokalt vid ventilationsrör inifrån huset. Fuktkvoten uppmättes lokalt till 20%.

Vid kontroll av vinden uppmättes fuktvärden under kritisk fuktnivå för mikrobiell tillväxt och en normal lukt upplevdes. Fuktkvoten i takbjälkar uppmättes vid besiktningstillfället till ca 16%.
Detta värde varierar dock under året beroende på årstid och utomhusklimat.

Krypgrund:
Öppet avloppsrör mynnar i grunden.
Blindbotten tilläggssiolerad och isoleringen har bitvis ramlat ner.
Organiskt material finns på marken i grunden.
Vid kontroll av konstruktionen i krypgrund uppmättes fuktvärden under kritisk fuktnivå för mikrobiell tillväxt och normal lukt upplevdes.
Golvbjälklaget ovan den uteluftsventilerade krypgrunden riskerar att drabbas av fuktskador på grund av naturlig fuktpåverkan. Detta kan i sin tur leda till mikrobiella skador (angrepp av mikroorganismer) som kan leda till att mikrobiell lukt sprids till boendemiljön.
Fuktkvoten uppmättes till 13%.
Gränsvärden för mikrobiell tillväxt.
Det finns risk för mikrobiell tillväxt om den relativa fuktigheten (RF) i den omgivande luften är över 75%. I furuvirke motsvarar det en fuktkvot (FK) på 17 %.

Entréhall:
Rester efter fuktskador finns vid dörrkarm i tak. Den synliga fuktfläcken tyder på att vatten har runnit in på grund av otätheter.
 
Besiktningsmännen är skyldiga att påtala riskkonstruktioner och brister även om de i verkligheten är ganska små och huset har haft samma problem i 50 år men står kvar. Gäller att åtgärda det som är viktigast. "Öppet avloppsrör" i krypgrunden behöver undersökas mer. Likaså fuktskadan i entréhallen. Kan dölja något större fel. Vinden behöver nog förbättrad ventilation och att man tätar neråt mot bostaden så att fuktig inneluft inte kan stiga till vinden och kondensera där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.