Jag har nu målat ett lager Beckers väggfärg på min papperstapet. Innan så spacklade jag igen hål, rev bort lösa tapetbitar och limmade även fast tapeten där den satt löst.
Nu så är det stora bubblor överallt på tapeten och det har även släppt lite i skarvarna. När jag läste på innan så stod det att det är normalt när man målar på tapet, men att bubblorna försvinner sedan och att man kan skära i de bubblor som blir kvar och klistra igen tapeten igen.

Jag undrar nu när kan jag förvänta mig att bubblorna försvinner?
När kan jag skära i bubblorna som blir kvar?

Jag har ju tänkt att måla två eller tre gånger till. Ska jag vänta tills jag målat helt färdigt innan jag börjar skära i bubblorna?

Tapeten är från 70-talet och är uppsatta på gipsskivor om det spelar någon roll.
 
När tapeten torkat efter en dag eller så brukar bubblorna försvinna. Är de ändå kvar skulle jag skurit bort dem och spacklat lite till.
 
Jag kör alltid en spärrfärg (oljegrund) för att slippa dessa blåsor. Det är inte säkert att dom går tillbaks och då är det bara börja om att riva och spackla.
 
Min erfarenhet är bådeoch i bland fäster det och i bland lämnas stora bubblor.
 
Stefan N skrev:
Jag kör alltid en spärrfärg (oljegrund) för att slippa dessa blåsor. Det är inte säkert att dom går tillbaks och då är det bara börja om att riva och spackla.

Det kräver väl att man håller sig borta ett tag tills det torkat? (lukt)
 
Ja, ett halft dygn ungefär.
 
Jag kan meddela att alla blåsor är borta nu. Det har lossat nån cemtimeter här och där i skarvarna, men det kan jag ta klister och klistra igen imorgon. :)
 
Risken är ju att nästa gång du målar och det blir fuktigt så kommer det bubbla igen. men det lär du bli varse.
Billig färg täcker efter 2-3 målningar. Dyr 1-2. Själv har jag nog målat över typ 28 väggar med tapet och ingen har krånglat men man kan aldrig va säker förrän det är klart.
 
Skulle ni föreslå att jag målar med tapetgrund/spärrfärg innan jag gör andra strykningen?
Jag målar i källaren. Finns det risk för att spärrfärgen är för tät så det blir fuktproblem?
 
Vilka väggar är det du målar? ytterväggar, innerväggar?
 
Efter första strykningen låter du det torka helt(till dagen efter). Om det är bubblor kvar fixar du dem innan du gör strykning nummer två.
Så brukar iaf jag göra.
 
raveper skrev:
Vilka väggar är det du målar? ytterväggar, innerväggar?
Innervägg med Beckers väggfärg.

Kan jag fixa där det släppt med karlssons klister eller måste jag köpa tapetklister för detta? Det är några centimeterstora glipor i skarvarna.
 
Redigerat:
Men jag skulle undvika att måla med Beckers speciellt i en källare.

Dom har ingen helt vit färg enligt en av deras säljare, det var 5 år sen jag fick höra det så jag vet inte om det gäller än!

Deras färger var då S0500-n och det äter mycket ljus och ser lite tråkigare ut.

Jag använder Nordsjö Sadolin istället som visade sig vara helt vit, längst in på väggen är det målat med Nordsjö
taket var sen tidigare omålat.

Vi upplever det som att det blev mycket ljusare och fräschare när vi målade över Beckers.
ImageUploadedByByggahus.se1387698128.604013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.