Vi har planterat häck med bambupinnar och bindtråd i klädd metall, se bild.

Är det ok att använda denna metalltråd om man binder löst med utrymme samt har koll på alla? Eller måste jag binda om allt med organiskt?

När man drar upp bambupinnarna och justerar, sliter man inte sönder rötter då?
 
  • Förpackning med grön bindtråd och inbyggd metallklippare för trädgårdsanvändning från Nelson Garden, 50 meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Nackdelen med metall är att det håller länge länge. Och så får du leta noga efter dessa trådar om ett par år för att få bort dem. Organiskt snöre t ex hampa har fördelen att de bryts ned naturligt så då kan glömma bort dem och det löser sig av sig självt. Mindre jobb och mindre att ha koll på.
 
  • Gilla
Bond Vagabond och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nackdelen med metall är att det håller länge länge. Och så får du leta noga efter dessa trådar om ett par år för att få bort dem. Organiskt snöre t ex hampa har fördelen att de bryts ned naturligt så då kan glömma bort dem och det löser sig av sig självt. Mindre jobb och mindre att ha koll på.
Hur hårt ska man binda med hampasnöre?
 
Kan du skicka länk till sådant snöre som bryter ner av sig självt @Claes Sörmland?

Sen vad tänker du kring rötterna och att dra upp bambupinnarna?
 
Claes Sörmland
B Bond Vagabond skrev:
Hur hårt ska man binda med hampasnöre?
Lagom hårt...

Skämt åt sido! Om det inte är väldigt veka skott man binder upp så är det nog bara att knyta så hårt som man vill. Så fort hampasnöret blir blött så slackar det.
 
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Typ:

[länk]

[länk]
Tack vad tänker du kring rötter och bambupinnar? Ska man undvika att dra upp dessa (har redan gjort)?
 
Claes Sörmland
B Bond Vagabond skrev:
Tack vad tänker du kring rötter och bambupinnar? Ska man undvika att dra upp dessa (har redan gjort)?
Jag tror inte det spelar någon roll. Har inte haft några problem med det.
 
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror inte det spelar någon roll. Har inte haft några problem med det.
En till fråga, tror du dessa kommer överleva? Har varit strypta av metalltråden :(
 
  • Närbild av en växtstamm med fokus på ytan och textur, omgiven av oskarp grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grenar som möts vid nod, grön riven bakgrund, skärpedjup, naturlig miljö, fokus på ledskarven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
B Bond Vagabond skrev:
En till fråga, tror du dessa kommer överleva? Har varit strypta av metalltråden :(
Jag tror de fixar till det nästa säsong. Ungträd klarar de flesta skador bra.
 
Vi hade avenbok som vi band upp med hampasnöre. Trots att jag försökte ha koll var det ändå en del som hann strypa stammar. Metall hade jag alltså aldrig använt, för även om man idag tror att man skall kunna ha koll på det, så vill livet ibland annorlunda.

Upplevde ändå skadorna som mindre än om jag hade haft metalltråd då det blir större anliggningsyta mot stammen (vevade 2-4 varv).
 
tensiden tensiden skrev:
Vi hade avenbok som vi band upp med hampasnöre. Trots att jag försökte ha koll var det ändå en del som hann strypa stammar. Metall hade jag alltså aldrig använt, för även om man idag tror att man skall kunna ha koll på det, så vill livet ibland annorlunda.

Upplevde ändå skadorna som mindre än om jag hade haft metalltråd då det blir större anliggningsyta mot stammen (vevade 2-4 varv).
Så det blev större skador av hampasnöre än av metalltråd men du skulle ändå inte använda metalltråd?
 
Förresten när tycker ni man ska ta bort bambupinnar och tråd?

Flera av mina växter kan stå själva idag men bambupinnarna gör så klart att de står rakare.
 
B Bond Vagabond skrev:
Så det blev större skador av hampasnöre än av metalltråd men du skulle ändå inte använda metalltråd?
Nej, men så skrev jag väl inte?
Hampasnöre alla dagar i veckan. Upplever eventuella skador som mindre (men inte omöjliga). Klart trevligare med hampasnöre eftersom det kan ramla ner i rabatten och bara förmultna.
 
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
B Bond Vagabond skrev:
Förresten när tycker ni man ska ta bort bambupinnar och tråd?

Flera av mina växter kan stå själva idag men bambupinnarna gör så klart att de står rakare.
Vi lät de stå med käppar tills de stod stadigt. 5-6 år kanske. Stammen var väl minst centimetertjock ända till toppen då.
 
  • Gilla
Bond Vagabond
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.