Hej.
Dags igen:
1. Hur gör man om man vill flytta ut IKEA-bänkskåp från väggen, för att matcha en djupare (typ 70 cm) bänkskiva?
2. Hur gör man om man vill kapa IKEA-väggskåp i bakkant för att anpassa för tex murstock och div jox på väggen?
Hälsningar
Mattias
 
Detta har vi precis gjort.

Jag satte två 95 reglar på väggen för att få ut stommarna och nytja det större djupet.

Vad det gäller kapning utav stommarna så kapade jag bara sidorna och över och understycket. Dock så fick jag använda skruv för att få i hopp allt. Detta pga att sammansättningsprylen försvann när jag kapade. Dock busenkelt.
 
1. vi har gjort så att vi har satt en regel i bakkant (alltså i samma höjd som hålen på baksidan är) att borra i som är av standardmått 9,5 cm och sedan har vi en rejäl bräda som står på högkant på golvet som skåpen vilar på på bakre undersidan. Det går ju inte att få en väggfäst stabil regel som skåpen kan vila på som är typ 15 cm vilket skulle krävas om man monterade regel i bakkant som man vanligtvis gör, därför satte vi den på golvet. Framkanten har vi vanliga ben.
2. jag vet inte om det finns något allmänt svar på den frågan, man måste nog se skåpen för att veta vad som bör göras. :)Men allmänt så pysslar man och fixar och trycker dit någon regel och kanske skruvar fast hyllplanen som stöd? det viktiga är att hålla 90 graders vinklarna och att hela schabraket håller ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.