Hej!

Är nykomling och i morgon skriver vi på papper för ett Ägir-hus.
Frågorna är många så här i början, men de viktigaste frågorna är
planlösningen. Jag tycker badrummet är för litet, endast 6 kvm.
Någon som vet om man får plats med både dusch och badkar?
Säljaren sa att endel väljer att ta av sovrummet intill för att få
större badrum. Då blir det megastort, eller hur? Och hur kan man
då göra med resterande del av sovrummet. Blir ju utan fönster och
endast ca 5 kvm. Klädkammare?
Någon som gjort ändringar i planlöningen på badrum och sovrum?
Vi vill helst ha stort badrum, klädkammare, tv-rum + 3 sovrum.
Vet att Älvsbyhus inte gör några ändringar, vi får göra det själva.

Bilder och andra tips kring Ägir är välkomna!!

 
Hej.

Ursäkta, men jag vill bara fråga varför valet föll på just Ägir? Istället för ett av de andra enplanshusen från Älvsbyhus, exemelvis ett TYR?
 
Toven skrev:
Hej!

Är nykomling och i morgon skriver vi på papper för ett Ägir-hus.
Frågorna är många så här i början, men de viktigaste frågorna är
planlösningen. Jag tycker badrummet är för litet, endast 6 kvm.
Någon som vet om man får plats med både dusch och badkar?
Säljaren sa att endel väljer att ta av sovrummet intill för att få
större badrum. Då blir det megastort, eller hur? Och hur kan man
då göra med resterande del av sovrummet. Blir ju utan fönster och
endast ca 5 kvm. Klädkammare?
Någon som gjort ändringar i planlöningen på badrum och sovrum?
Vi vill helst ha stort badrum, klädkammare, tv-rum + 3 sovrum.
Vet att Älvsbyhus inte gör några ändringar, vi får göra det själva.

Bilder och andra tips kring Ägir är välkomna!!
Är ni inte lite förhastade nu? Varför skriver ni på ett hus som ni inte tycker om till 100 % eller som ni kanske inte kan ändra som ni vill? Att bygga hus är bland det största du kan göra livet, det är inget man springer in i.
Jag skulle råda er att kolla runt lite på marknaden och olika planlösningar innan ni bestämmer er.

Lycka till
 
GA skrev:
Hej.

Ursäkta, men jag vill bara fråga varför valet föll på just Ägir? Istället för ett av de andra enplanshusen från Älvsbyhus, exemelvis ett TYR?
Hej!

Olika anlendingar:

1) Vi vill ha lite större. Ägir är 146 kvm och Tyr 121 kvm
2) Området där vi köper i har inget Tyr som alternativ. Man köper tomt med visst hus på/eller tvärt om. Enda enplanshusen som finns är Ägri, men det passade oss bra.
Vill bara ändra lite på planlösningen, vilket många har gjort enligt säljaren.


 
jessicaodanne skrev:
Är ni inte lite förhastade nu? Varför skriver ni på ett hus som ni inte tycker om till 100 % eller som ni kanske inte kan ändra som ni vill? Att bygga hus är bland det största du kan göra livet, det är inget man springer in i.
Jag skulle råda er att kolla runt lite på marknaden och olika planlösningar innan ni bestämmer er.

Lycka till
Hej!

Nej, vi har inte förhastat oss! Vi har redan kollat runt i åratal. Det är inte frågan om att välja husleverantör nu, utan vi har fastnat för ett visst område där Älvsbyhus ska bygga. Man väljer tomt med ett visst hus på och vise versa. Vi gillar huset, men vill ändra lite på planlösningen vilket många gör på Ägir. Ville bara ha lite råd för de som byggt detta hus.

Lyckat till själv

 
Vi står inför samma dilemma. Vi har valt Ägir, men vill gärna ha både dusch och bad.

Tänker lösa det genom att sätta en dusch i WC på den plats där det står en garderob för sovrummet intill. Det innebär att väggen flyttas, nytt avlopp och vatten anslutning, samt kakel och klinkers i WC.

Alternativ (enklare) lösning är att sätta en dusch-kabin i hörnet mellan badkar och handfat i badrummet. Där bör finnas tillräckligt med plats om handfatet flyttas bort ifrån hörnet en bit.
 
robnus skrev:
Vi står inför samma dilemma. Vi har valt Ägir, men vill gärna ha både dusch och bad.

Tänker lösa det genom att sätta en dusch i WC på den plats där det står en garderob för sovrummet intill. Det innebär att väggen flyttas, nytt avlopp och vatten anslutning, samt kakel och klinkers i WC.

Alternativ (enklare) lösning är att sätta en dusch-kabin i hörnet mellan badkar och handfat i badrummet. Där bör finnas tillräckligt med plats om handfatet flyttas bort ifrån hörnet en bit.
Hej!
Kul att höra dina tankar kring badrumsfrågan. Vad jag förstod var det svårt att få ändra plats på handfat och dyligt. Ta bort garderoben vid wc är ju ett alternativ.
Dock skulle jag helst vilja ha dusch och bad i samma badrum så man slipper städa gästtoan så ofta....lat som man är. Skulle alltså vilja att wc endast är gästtoalett.

Vi funderar på om man kan använda liten del av sovrummet som är 14,7 kvm så att sovrummet i stället blir ca 9,8 kvm. Sen sätta in ett extra fönster. Då blir badrummet som ett L. Ändå är det knepigt att få in både dusch och ett större badkar, t ex hörnbadkar eller större vanligt badkar. Vi funderar vidare!

Hör gärna av dig om du kommer på fler lösningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.