Hejsan,

Ursäkta att det kommer en sådan här fråga igen. Men jag känner att jag behöver feedback på denna offert.
Dels kostnad, men sedan ett par separata frågor

Vi ska byta ut till bergvärme, och passar samtidigt på att byta ut hydroforen och pumpen. Har en djupborrad brun.
Avståndet från borrhål till huset är runt 10 m. Man måste gå igenom en 20cm "betonggrund".
Detta ingår:
1. Demontering av bef pumpanläggning
2. Spolning av borrhålet
3. Montering av pumpanläggning innehållande följande:
Pump med kapacitet min 40l/min (nedsänkt i borrhål)
Membranhydrofor wr 45 ink rördelsats
Polyetenrör 32nt10 och gummikabel i borrhål
Jordkabel borhål - hus
Täckbricka över borrhål samt erfoderliga kopplingar.

Den nedsänkbara pumpen. "min 40l/min". Hur ska jag tolka detta? Att det är den minstas mängden vatten den ska transportera upp? Vad kan man räkna med? Finns det någon vits, och blir det mycket dyrare att gå till en större pumpstorlek. Det är ganska viktigt för oss att kunna få upp mycket vatten snabbt. Mycket bevattning och akvarium /dammar som kräver detta.

Priset på allt dett hamnar på 29.000 ink moms.
Rot avdrag på runt 10% av detta dvs 3000.
Total kostnad 26.000
Låter detta dyrt?
Hur kommer det sig att jag inte kan dra av mer mha rot-bidraget? Borde inte arbetskostnaden vara mer än 10% av totala kostnaden i detta arbetet?


Utöver detta ska ska vi installera ett filter (från samma firma).
ett H20 Filter 10-20l/min FNC + A (järn mangam + aggresivt vatten)
Detta ska gå på runt 25.000 efter rot. Rimligt? All installation ingår.

Tacksam för svar!

Mvh

Stefan
 
Redigerat:
Det är 4 hinkar vatten per minut, ungefär vad en kran med gardenakopplingar och 1/2" slang kan ge, det räcker utan vidare till två gardena vattenspridare.

Känns ändå på gärsgården. Men iofs så mår pumpen bra med långa driftstider.

Filtret släpper bara genom halva flödet men bevattningen kanske inte ska genom filtret.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.