Hej.
Jag håller på att byta till fjällpanel på mitt hus och skulle behöva lite tips och trix.

# Hur har ni gjort foder runt dörrar och fönster?

#När/Om ni har satt droppbleck med fjällpanel (eller annan liggande) lät ni blecket gå utanför dörr och fönster, och jackade ni isf ut i nästa panel?

#Något annat ni kanske har stött på som har orsakat problem och hur ni löste det.

Alla tips och trixs uppskattas eftersom jag aldrig har satt upp någon sorts fasad innan.
 
Ja Du Tork, här finns det 2 vägar att gå, bra och dåliga.Den som inte ställer krav på sig själv eller sina arbeten, spikar foder och knutbräder utanpå fjällpanelen= ser bedrövligt ut. Fjällpanelen med sin sågning, är nog den sämsta av panelbrädor, om den inte blir rätt uppsatt och med rätt spik. Min fjällpanel lyckades jag handla hem från Norrland, 120kvm, ( 145X22) inte en bit hade någon defekt. Du börjar med att såga av en bit nedtill på nedersta brädan, falsen m a o, såga i vinkel för eventuelt vatten skall rinna av. Och så är det 1 spik i brädan som gäller, spiket skall sitta ca 10mm över underliggande fals till brädan under. Spik skall vara rostfri kamspik, 60 och 75mm långa, dom kortare ute i änden. Droppblecken hamnar innanförpanelen.
Detta var vad jag kunde komma på, bifogar bild, som även finns på annan plats här. Kul att du har valt den vackraste av panelbrädor, som jag förmodar är den vanligaste på vårt jordklot.

IMG_1236.jpg
 
Snyggt!
Fäste du fjällpanel och foder i samma regel? (det verkar så då foder ser ut att vara max 3")
 
Hej.
Tackar för svar,
Rätt mig om jag har fel, men har du lagt panelen kant i kant med fodret runt dörren?
ska inte droppblecken sticka ut utanför dörren? Som sagt ganska grön på detta så blir gärna tillrättavisad.
 
pbengtsson skrev:
Snyggt!
Fäste du fjällpanel och foder i samma regel? (det verkar så då foder ser ut att vara max 3")
Tack. Jo det är i samma regel. Tillslutningen mellan fönster/dörr och foder, har jag sågat en trekantlist som jag tog av spetsarna på ca 5 mm.
 
Torx skrev:
Hej.
Tackar för svar,
Rätt mig om jag har fel, men har du lagt panelen kant i kant med fodret runt dörren?
ska inte droppblecken sticka ut utanför dörren? Som sagt ganska grön på detta så blir gärna tillrättavisad.
Jo, panelen skall sitta så = kant i kant med foder och knutbrädor. Vad gäller droppblecken, är detta något du kan justera själv, mina går ut ca 30mm, och dessa bleck är till, mest för syns skull. Taket med sitt stora överhäng, ser till att inget vatten hamnar på väggarna.
 
Saturnus skulle inte du kunna ta någon närbild runt dörr och fönster?
Men hur får det hundra tätt mellan foder och panel? Måla lite extra eller använda någon sorts fog?
Blir nog ingen paneluppsättning idag då molnen ser lite mörka ut.
 
Här är en bild, enligt Din önskan, jo det var regningt idag. För att få till det, fordras en bra såg, och se till att det blir rakt och i vinkel. Mitt hus grundmålades hösten 08 (Oljefärg)och så 2 strykningar vår/sommer 09, också oljefärg. Som du ser är det gerat i hörnen och snedsågat nedtill. Du kanske kan lägga upp bild på ditt objekt.

IMG_1243.jpg
 
Jag måste medge. Det ser mycket fint ut.
Verkligen!

Är det möjligt att få se mer av huset? Har du en hemsida, foton eller nåt?
 
Redigerat:
Ser grymt snyggt ut.Nu vet jag vad farsan ska få använda sina fina verktyg till Kan lägga upp lite bilder när vi börjar slå panelen. Nu är det bara asfaboard och 30mm luftspalt , inte mycket att fota.
 
  • DSC00242.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00243.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00244.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nej någon blogg har jag inte, men lite längre fram får jag göra ett bildspel, köket är klart, och bild finns i kök tråden. Vinterbild av baksidan med snö på taket med hemmagjorda limträbalkar, huset är 22X10m takytan 300kvm, allt har jag gjort själv, utom elen. Ja Du Torx, det är alltid lättare att bygga nytt, men visst det går att få till det. Gå inte för nära dörrarnas gångjärnsida med panelen, så att foder och smyg inte hindrar dörren från att öppna minst 90 grader.

IMG_1069.jpg
 
Nej det har jag redan tänkt på,men tack iaf för varningen.Vårt hus kommer nästan att bli som nybyggt. Fasaden ska bytas,nya fönster och dörrar, alla rum ska göras om,nytt kök,nytt tak.Känns mycket ,men jag har ingen brådska
 
Hej, har bytt fönster o altandörrar i stugan och tänkte passa på byta ut fjällpanelen innan jag sätter fodret.
Tack för tips att lägga foder / panel kant i kant, jag hade nog bara smällt på foder utanpå panelen annars eftersom det var gjort så tidigare. En fråga bara, vad är anledningen att du bara drar i en spik i varje läkt/regel? Någon nackdel annat än kostnaden att dra i två på varje ställe?
Är 28x70 att rekommendera för luftspalten? Borde bli lagom med 70 för att få plats att spika både foder o panel i då. Idagsläget finns ingen luftspalt alls så det kan ju knappast bli värre i alla fall...
Och varför ska man ha kortare spik (60mm) i ändarna?
Tack/David
 
Redigerat:
  • Gilla
Joakimbackgren
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.