Vi har satt upp spottar under våra köksskåp och vill dölja dessa med en list. Jag undrar därför vilken höjd som är normalt på denna typ av lister och om dessa har något särskilt namn. Dvs kan man köpa färdiga lister för detta ändamål?

Tack på förhand!
 
Ikeas dekorlister är 60 mm höga, om jag inte missminner mig. Om det är branschstandard vet jag inte.
 
kia2 skrev:
om dessa har något särskilt namn. Dvs kan man köpa färdiga lister för detta ändamål?
Jag tror benämningen du söker är "ljusramplist". Googla så hittar du många exempel.
 
Det är som Alfredo säger. "Ljusrampslist" normalt så brukar dom vara 50mm
 
Tack för svar! Jag slår nog till på IKEAs idag. Den är 60 mm (jag ringde och dubbelkollade)
 
Har ni satt utanpåliggande spotlights då eller ?

För oftast fräser man ju idag in spottarna i en ljusbottenskiva på 16mm så att man just ska slippa den där ljusrampslisten då den bara gör att arbetsutrymmet mellan bänk och väggskåp blir ännu mindre.

Man använde ju den nästan alltid förr då man körde med lysrör, just för att dölja dessa men sedan spotlights introducerades i köken är de nästan helt borta.
 
Ja. Vi satte utanpåliggande. Det var enklast eftersom det var ett gammalt kök. Men ljusramplisten dolde allt och vi är väldigt nöjda med resultatet. Ett proffs hade nog gjort på ett snyggare sätt
 
Vi har iofs infällda spottar men jag tycker ändå att ljusramplisten döljer på ett bra sätt. När man exempelvis sitter vid köksbordet ser man inte "var ljuset kommer ifrån" utan bara "effekten av ljuset". Vi störs inta av det minskade arbetsutrymmet.

Sen tycker jag att listen är snygg. Ingen platt IKEA list dock utan en trevlig profil, lackad som köksluckorna och levererad med dessa.

Sen är det väl mycket om tycke och smak. Vissa gillar listen, andra inte.
 
  • Gilla
Karin31
  • Laddar…
kia2 skrev:
Ja. Vi satte utanpåliggande. Det var enklast eftersom det var ett gammalt kök. Men ljusramplisten dolde allt och vi är väldigt nöjda med resultatet. Ett proffs hade nog gjort på ett snyggare sätt
Självklart blir det annorlunda när det är befintligt... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.