Ska man tänka på något speciellt när man ska gjuta igen ett rörschakt? Har sökt och läst tidigare trådar, men inte riktigt hittat svar på dessa frågor. Blir lite orolig att den mesta betongen hamnar ovanpå rören och bara belastar dom utan att "gjuta in" och skydda dom.

Rörfirman lämnat typ 16-32mm stenfraktion (ursprunglig dränering) under rören, men med visst spill från bilningen med spetsig flis, som jag noggrant plockat upp. Ingen bädd av sand eller liknande.

1. Behöver man säkertställa något avstånd mellan varje rör för att avlasta rören och bygga upp bärighet?
2. Behöver betongen ha speciell flytegenskaper för att rinna in under rören?
3. Har rörfirman uppskattat för liten bredd på schaktet?

Provgjöt en första halvmeter för jag tänkte jag kommer ha massa frågor efter det. Bl a insåg jag att jag gjöt med standard grovbetong, som troligtvis har en uttorkningstid på 1v/cm.


Rörschakt med avlopps- och värmerör under mark, delvis gjutna i betong, omgivna av grus och byggspill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



För att komma ner i höjd på ingjutningen av röret så har jag i nuläget dragit om värmematningsrör att gå under avloppsröret.

4. Är det klokt att låta värmerören gå under avloppsröret, eller kan det skapa ytterligare slitningar på dessa? Allt ligger på ca 190cm under mark.(Vid a. går värmeröret under avloppet, vid b. kommer det upp igen).


Partial view of an open pipe trench with various pipes and tagged locations 'a' and 'b' to denote specific points of interest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Går frågorna att begripa? Fråga annars ska jag försöka förklara bättre.
 
hittar inte mycket som lugna ner mina okunskap i detta ämne.

Men ser exvis i detta (https://www.blarck.se/wp-content/uploads/IA201-Ingjutning_181213-LOW.pdf) rörinstallationsdokument att man drar på med 6-7 st pex-rör helt jämte varandra, så tänker att det inte borde vara helt oortodoxt. Ser ingenting om avstånd mellan rör i varken Säkervatten eller Uponors PEX handbok. Om någon har bättre koll på bärighetsfrågorna kring betong över rörinstallationer så upplys mig gärna!

Ett rördistributionsblock med flera parallella blå PEX-rör kopplade, som visar installation inför ingjutning i betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kommit fram till att betongen borde ha en viss viskositet för att göra igengjutning av rör, hur lättflytande borde vara specat någonstans. Jag kommer köra med max vattenspädning enligt produktbladet (weber drymix-85 snabbetong). tänker lägga distanser under rören, så dom inte ligger platt mot underlaget, samt fästa buntband runt rören och lyfta i dom under gjutningen, så betongen får chans rinna ner ordentligt och omsluta rören.

Hade vart allra bäst att få tag i en spec för hur man gör detta på ett korrekt sätt.
 
Är poängen endast att dölja/skydda rören så är det bara att fylla upp.
Expanderbetong går att blanda väldigt löst, och är relativt billigt. Se till att fylla upp från ett håll så att inte betongen börjar bränna och hindra övrig betong från att ta sig in kring rören. Försök hjälpa till med t.ex. ett armeringsjärn i dimension mindre.
Att rören ligger tajt ihop är mer standardutförande än undantag.
 
C C.Lundin skrev:
Är poängen endast att dölja/skydda rören så är det bara att fylla upp.
Expanderbetong går att blanda väldigt löst, och är relativt billigt. Se till att fylla upp från ett håll så att inte betongen börjar bränna och hindra övrig betong från att ta sig in kring rören. Försök hjälpa till med t.ex. ett armeringsjärn i dimension mindre.
Att rören ligger tajt ihop är mer standardutförande än undantag.
Ok, låter bra. Jag tänder sloda rätt intensivt för att få det att rinna ner så bra som möjligt också.
Hur är snabbetongen (Weber dry-mix 85) i konsistens vad gäller flyt? Borde jag byta?
Finns inget estetiskt, ska isolera ovanpå, men vill ju ha bärighet, så gjuter över med minst 3 cm.
 
KJD KJD skrev:
Ok, låter bra. Jag tänder sloda rätt intensivt för att få det att rinna ner så bra som möjligt också.
Hur är snabbetongen (Weber dry-mix 85) i konsistens vad gäller flyt? Borde jag byta?
Finns inget estetiskt, ska isolera ovanpå, men vill ju ha bärighet, så gjuter över med minst 3 cm.
Ska du inte belägga med täta skikt finns ju ingen mening att köra med snabbtorkande betong. Men ja, det blir helt andra egenskaper på den blöta betongen.

Att du skulle ha bärighet var inget som framgick. Då skulle jag defintivt säga att rören ligger för tajt.
 
C C.Lundin skrev:
Ska du inte belägga med täta skikt finns ju ingen mening att köra med snabbtorkande betong. Men ja, det blir helt andra egenskaper på den blöta betongen.
Det är ju ett källargolv, så ska ha någon form av isolering ovanpå. Platon eller diffusionsöppen frigolit, men vill ändå inte stänga in någon fukt.

C C.Lundin skrev:
Att du skulle ha bärighet var inget som framgick. Då skulle jag defintivt säga att rören ligger för tajt.
Nog jag som inte uttrycker mig tydligt, men det är ju ett källargolv, så jag vill ju isolera och lägga flyt+klinker på det. Hur glest bör rören ligga enligt dig? Denna bredd är ju beställd av rörfirman, och sågad av annan firma. Dock har vi (jag+rörfirman) lagt till ett par värmerör i efterhand, kan ha rört till det. Tycker ändå jag ser installationer typ den i bilden ovan som jag bifogade från kravdokument för rördragning där rör monteras väldigt tätt? Eller missförstår jag något?
 
KJD KJD skrev:
Det är ju ett källargolv, så ska ha någon form av isolering ovanpå. Platon eller diffusionsöppen frigolit, men vill ändå inte stänga in någon fukt.


Nog jag som inte uttrycker mig tydligt, men det är ju ett källargolv, så jag vill ju isolera och lägga flyt+klinker på det. Hur glest bör rören ligga enligt dig? Denna bredd är ju beställd av rörfirman, och sågad av annan firma. Dock har vi (jag+rörfirman) lagt till ett par värmerör i efterhand, kan ha rört till det. Tycker ändå jag ser installationer typ den i bilden ovan som jag bifogade från kravdokument för rördragning där rör monteras väldigt tätt? Eller missförstår jag något?
Det var nog mest att vi inte talade samma språk. Hålla som golv kommer det absolut göra, speciellt om du gjuter ett aningen förhöjt stråk som du börjat med.

Så länge du bara installerar material som andas så är betongen aldrig ett problem. Men du kan ju vänta någon vecka för att låta betongen andas ut majoriteten av den stora delen fukt som tillförs vid blanding.
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
Istället för att blanda plaskblöt betong - hyr en vibratorstav till detta lilla arbete. Då kommer även relativt stabbig betong flyta ner mellan rören, som om du hällt ut välling......
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.