Hej!

Jag bygger ut en 6,5 kvm entre vinkelrätt ut från den befintliga huskroppen med ett snedtak (se bifogad bild som dock är från i somras, det är klart utvändigt nu).

Jag undrar lite kring hur jag ska isolera taket. Min tanke är att isolera "horisontellt" dvs i våg med hammarbanden mellan takstolarna och inte mot sponten (alltså inte längs med det vinklade taket).
Anledningen till det är väl mest att det känns enklare antar jag och det va så jag blev tipsad om att göra.

Här kommer några frågor med anledning av det:


  • jag vet att det ska vara typ en böjd skiva längs med takfoten som skapar en luftspalt ut med undersidan av taksponten, upp ovanför isoleringen för ventilationens skull.
    1. Nåt extra att tänka på där?
    2. Vilket material?
    3. Kan man böja typ masonite eller hur gör man?
  • Jag tänkte fästa reglar (145x45) vinkelrätt mot takstolarna med underkant i höjd med takstolarnas underkant. I de fack som bildas lägger jag således 145 isolering. Därefter tänkte jag lägga ett till lager isolering (220) vinkelrätt mot och ovanpå 145-isoleringen.
    1. Är det lagom mycket isolering eller är det för tunnt? Totalt 365 mm alltså
    2. Med de grova reglarna jag har -blir det för kraftiga köldbryggor, trots att jag lägger två vinkelräta lager isolering?
  • Vore det en bättre modell att bara fästa undertaket mot takstolarna med tunn spikläkt, kanske 28 mm istället för reglarna, och lägga isoleringen direkt där på (alltså på pikläkten/undertaket?
    1. Jag slipper köldbryggorna, men det blir ju inga fack för isoleringen -är det ett problem att de så att säga bara ligger "utslängda" där direkt ovanpå innertaket?
  • Ska det vara åldersbeständg plastfolie mellan isolering och undertak?
 
Glömde visst bilden.
hela_Taket.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle lägga dubbla lager isolering, som täcker varandra. Så du inte får skarv på skarv.
Glöm inte lufttningen mellan råsponten och isoleringen....
 
ANgående luftningen -räcker det med en 45 mm luftspalt?
 
Det finns färdiga luftspalts skivor som funkar kanon.
 
ok tack.

Om jag sätter i två ventilationsgaller uppe på gavlen, betyder det då att takfoten inte behöver luftas eller skulle dte mer vara som ett komplement?
 
Ja det kan du göra , men då får du inte isolera upp mot råsponten utan ha luft mellan isoleringen och råsponten.

Jag skulle sätta mikanät inklämt i råsponten jämnt med ytterväggen och sen använt luftspalts skivor..
 
Googla parallelltak för det är väl ett sådant du bygger?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.