Jag har nu tagit bort hela golvet i mitt varmgarage så kvar är det bara sand. Jag tänker lägga in en golvränna i mitten av garaget samt lägga ut en 100mm tjock isolering och sen gjuta.

Behöver jag gräva ut extra för avloppsrören för att isolera in rören rören eller är det ok att inte ha någon isolering alls över/ under rören?

Hur pass stark lutning behöver jag ha mot golvrännan. I princip är det bara smältvatten och liknande som kommer ner i rännan. Vill verkligen inte ha för kraftigt fall.
 
Tjena har du möjlighet bör du isolera mer än 100mm. Jag tror inte du måste isolera avloppsröret om det inte går, jag förmodar att du inte orkar eller har möjlighet att gräva ur mer. Det optimala är att isolera 300mm och lägga avlopps röret i mitten av isoleringen med lite lutning givetvis. När man gjuter golv med lutning bör man luta golvet 1 cm per meter. Det kan låta som mycket men det känns knappt när man står på golvet.
 
Läste enligt några riktlinjer ska det vara 1:150 som minst, de vill säga 0,66cm/m, blir nog att hålla runt 0,75 för enkelhetens skull :)

Nä du, orkar inte gräva ut 20cm till för ett garage, hade det varit ett nybygge så hade jag gjort det. Så fysiskt trött att bära ut allt. Får väl försöka att isolera så mycket som möjligt runt röret då.
 
Hahah okej du kanske kan fogskumma lite runt röret. Ska du lasergjuta eller ska du köra med vibrobalk?.
 
Det är inte jag som ska gjuta det, kommer be någon kunnig firma göra det åt mig. Jag har aldrig gjutit förut så att gjuta ett garagegolv med fall som första projekt är inget jag vill göra. Jag fixar dock allt annat som isolering, armering etc.

Fogskumma runt röteret, låter inte helt fel du... borde bli tätt å bra. Bara att palla upp röret på små distanser och spruta in under och se de omsluta röret :) Kanske är overkill dock...

Jag vet inte ens skillnaden mellan lasergjuta och vibrobalk :D Men om jag ska dra en grov gissning så tror jag lasergjuta är att metodiskt kolla nivån på betongen med ett laserpass och justera fallet utifrån det? Vibrobalk låter som att man slätar av en stor yta med en balk som skakar, typ mellan två lister, lite som om man skrapar av skummet ifrån ett väl fyllt ölglas. Om jag har rätt så låter det enklare att lasergjuta men gör man det inte bra så kan lätt fel uppstå.
Hur pass rätt har jag i mina gissningar ? =)
 
Varför i hela friden ska du försöka lägga in rören i din isolering? Gräv ner rören lokalt under isoleringen och lägg isoleringen över dom istället. Det är ju mycket lättare att få bra. Det är ju ett varmgarage och det fryser ju inte underifrån så dom kan ligga i marken.

Kom ihåg att det kan krävas oljeavskiljare om du skall ha brunn i ett garage och att det gäller särskilda regler hur du ska koppla in avloppet. Ska normalt gå på spillvattenledningen och absolut inte på dagvattenledning. Kan vara olika regler i olika kommuner..
 
Redigerat:
Du var väldigt rätt ute i dina gissningar. På mitt jobb bygger vi mycket ladugårdsbyggnader då gjuter vi väldigt mycket med vibrobalk. Men det är för att det är långa smala ytor som ska luta exakt tex ner mot en kulvert eller liknande. När jag gjuter garageplattor brukar jag bara lasergjuta, vi använder lasermottagare med mm anvisning så man vet alltid hur långt från nollpunkten man ligger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.