Hej forumet, jag har läst lite gamla trådar och ser att det går att få bra hjälp här och tänkte därför passa på att ställa lite allmänna frågor som jag kanske kan få lite rådgivning kring. Detta innan det är dags att ta kontakt med någon elektriker så jag åtminstone har lite kött på benen.

Vi bor i ett hus byggt 1937 och jag känner inte till direkt när den ena elcentalen är ifrån och heller inte kablarna som är inkopplade i den. Dock så är uttag i vardagsrum, och två sovrum ojordade och de i vardagsrummet saknar petskydd och känns uråldriga, se bild. Det händer också att det kan blixtra till när kontakter sätts i och dras ur. I övrigt så är resten av boningshusets uttag jordade och har gjorts om av tidigare ägare. Det sattes även upp en ny elcentral i källaren i samband med en köksrenovering 2017 då ny el drogs i kök.

Nu till mina frågor.

1: Bör vi dra om all gammal el och då passa på att få resten av huset jordat. Och i så fall kan vi behålla den gamla elcentalen eller bör den också bytas ut?

2: Hur ska vi tänka med jordfelsbrytare, behöver vi något mer kring det eller räcker det som finns?

3: Går det att utläsa från beskrivning och bilder om det är möjligt att koppla in en laddbox för elbil på befintlig anläggning eller behöver något göras innan.

Tack på förhand.

Äldre elcentral med säkringar, elmätare och jordfelsbrytare i ett skåp, indikerar behov av eluppdatering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En öppen elcentral från Hager med säkringar och en jordfelsbrytare, installerad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett i elskåp med beskrivningar och ampere för olika elektriska kretsar och anmärkning om saknad jordfelsbrytare
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt ojordat eluttag utan petskydd i hus från 1937.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

E
Om elen är om-/nydragen i samband med att gängsäkringscentralen och mätartavlan installerades så behöver ni inte dra om elen p.g.a att kablarna är gamla. Jag har inte jättekoll på årtal, men med kombinationen ASEA och Calux skulle jag tippa på att åtminstone skåpen är från ca 70-80-tal. Uttagen kan nog vara från 70-talet nån gång.

Ni kan själva undersöka hälsotillståndet på kablage genom att lyfta av centralkåpan, självklart med huvudströmbrytaren frånslagen, och göra en okulär kontroll. Samma kontroll kan göras i en handfull av de gamla uttagen och strömbrytarna.

Jordfelsbrytare är alltid elsäkerhetsuppgradering nr 1, så att investera i en sådan till den äldre centralen är inget ni kommer ångra. Den kan installeras i en minikapsling intill befintlig central.

Vad gäller laddare för elbil Så finns det absolut utrymme för det. Ni har en ledig trefasgrupp i den äldre centralen. Alternativt låter ni installera en fyrpolig personskyddsbrytare i samma minikapsling som jordfelsbrytaren. Det ni kan behöva göra är att få mätarsäkringarna utbytta till en eller två storlekar större, svårt att se på bilden om de är 16 eller 25A i dagsläget.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Byt uttagen till moderna petskyddade ojordade, finns typ ingen apparat som är jordad ändå för inomhusbruk idag.
 
  • Gilla
Pejter
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Om elen är om-/nydragen i samband med att gängsäkringscentralen och mätartavlan installerades så behöver ni inte dra om elen p.g.a att kablarna är gamla. Jag har inte jättekoll på årtal, men med kombinationen ASEA och Calux skulle jag tippa på att åtminstone skåpen är från ca 70-80-tal. Uttagen kan nog vara från 70-talet nån gång.

Ni kan själva undersöka hälsotillståndet på kablage genom att lyfta av centralkåpan, självklart med huvudströmbrytaren frånslagen, och göra en okulär kontroll. Samma kontroll kan göras i en handfull av de gamla uttagen och strömbrytarna.

Jordfelsbrytare är alltid elsäkerhetsuppgradering nr 1, så att investera i en sådan till den äldre centralen är inget ni kommer ångra. Den kan installeras i en minikapsling intill befintlig central.

Vad gäller laddare för elbil Så finns det absolut utrymme för det. Ni har en ledig trefasgrupp i den äldre centralen. Alternativt låter ni installera en fyrpolig personskyddsbrytare i samma minikapsling som jordfelsbrytaren. Det ni kan behöva göra är att få mätarsäkringarna utbytta till en eller två storlekar större, svårt att se på bilden om de är 16 eller 25A i dagsläget.
Stort tack för din hjälp. Då ska jag försöka mig på en okulär besiktning och kanske ladda upp lite nya bilder här i tråden så fort jag får tid. Calux vilken är det?

Mätarsäkring är på 16A och helst skulle vi slippa höja dom för att hålla nere kostnader, tänker att det kanske inte behövs bytas om vi väljer en laddbox med lastbalansering? Eller tänker jag dumt här?
 
S christoffer09 skrev:
Byt uttagen till moderna petskyddade ojordade, finns typ ingen apparat som är jordad ändå för inomhusbruk idag.
Tack för tipset, det får bli så ifall kablarna ser bra ut.
 
S christoffer09 skrev:
Byt uttagen till moderna petskyddade ojordade, finns typ ingen apparat som är jordad ändå för inomhusbruk idag.
Datorer, vissa skärmar, diskmaskin, vissa tv-apparater, kyl, frys, micro, ugn, kaffebryggare, fritös (vanlig o varmluft), köksfläktar,

Nästan inga :rolleyes:
 
  • Haha
Myrstacken
  • Laddar…
E
Att det kan blixtra från uttagen när ni sätter i och drar ur stickproppar är helt normalt, så blir det alltid när något ansluts under last, bara det att i de där gamla uttagen med grund brunn så hinner stiften på stickproppen få kontakt med de strömförande blecken i uttaget innan kontakten är helt i brunnen. Det är därför blixten syns.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Att det kan blixtra från uttagen när ni sätter i och drar ur stickproppar är helt normalt, så blir det alltid när något ansluts under last, bara det att i de där gamla uttagen med grund brunn så hinner stiften på stickproppen få kontakt med de strömförande blecken i uttaget innan kontakten är helt i brunnen. Det är därför blixten syns.
Tack så mycket, skönt att höra, då känns det inte som att det behöver åtgärdas akut.
 
G GoGetLost skrev:
Datorer, vissa skärmar, diskmaskin, vissa tv-apparater, kyl, frys, micro, ugn, kaffebryggare, fritös (vanlig o varmluft), köksfläktar,

Nästan inga :rolleyes:
exakt, nästan ingen utanför köket där det varit krav på jordat redan innan människan landade på månen.
Resten av huset behöver inte vara jordat. De (bärbara) datorer jag använder är i regel ojordade, likaså TV. Finns datorskärmar som är i behov av jord för störskydd, men inte säkerhet.
 
Och köket hade fått ny central och el.(y)
 
S christoffer09 skrev:
exakt, nästan ingen utanför köket där det varit krav på jordat redan innan människan landade på månen.
Resten av huset behöver inte vara jordat. De (bärbara) datorer jag använder är i regel ojordade, likaså TV. Finns datorskärmar som är i behov av jord för störskydd, men inte säkerhet.

Fast du skrev aldrig något om apparater utanför köket :cool:
 
S christoffer09 skrev:
Byt uttagen till moderna petskyddade ojordade, finns typ ingen apparat som är jordad ändå för inomhusbruk idag.
Vem har sagt att alla bara har nya prylar hemma. Själv har jag en hel del utrustning som behöver jordas och skulle för mitt liv inte kasta fungerande bättre prylar bara för att det finns "moderna" grejer.
 
  • Gilla
GoGetLost
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.