hahalj
Vår 3-kammarbrunn består enbart av en gammal slamavskiljare, en sån där gammal betongcylinder med ett stort lock ovanpå. Brunnen ligger precis vid tomtgränsen och utanför är det kommunal mark. Det finns ingen infiltrationsanläggning kopplad efter brunnen, enligt vår 90-årige granne som var med och hjälpte till när avloppet anlades är markförhållandena så pass bra runt platsen (sand o grus) för avloppet att den svaga sluttning som är nedanför brunnen (kommunens mark) fungerar som ett gigantiskt jättefilter.

Så några enkla frågor kring detta som jag har funderat på.

Jag vet inte exakt var spillvattnet från brunnen rinner ut, för att ta reda på det behöver jag väl leta rätt på utloppsröret, där antar jag att det bör vara ett rör anslutet som jag kan följa. För man kan väl inte låta spillvattnet rinna direkt ut ur slamavskiljaren i omgivande material, det skulle väl kunna bli problem? Hur långt ner från cylinderns överkant brukar utloppet ligga?

Behöver jag göra något underhåll eller inspektion på/i brunnen? Den slamsugs 2 ggr/år och det verkar räcka bra rent funktionellt. Förra ägarna hade inte gjort något alls mer än detta, de hade bott i huset i 24 år.

Hur långt från brunnen bör jag se till att röja buskage o träd så inte rötter påverkar filtreringen? Svårt att svara på kanske, men kanske nån har en uppfattning om vad som är rimligt? Samtidigt är det kommunens mark utanför så jag kan inte röja hursomhelst.

Brunnen saknar ventilation, räcker den otäthet som är mellan locket och cylindern? Ibland kommer det obehagliga dunster därifrån när man är i närheten i trädgården, finns det något jag kan göra för att bli av med det?

Det tunga locket som ligger ovanpå går inte rubba för handkraft. Jag har ingen aning om hur slamsugarn gör när han kommer för att göra sitt. Vad använder man normalt för att lyfta/dra bort det?

Sen de komplicerade frågorna:

Förr eller senare kommer jag behöva byta brunnen till en mer miljöriktig lösning. Med tanke på att utloppet mynnar på kommunens mark mot en ravin med en bäck som leder till ett naturskyddsområde är det bara en tidsfråga tills kommunen vill att jag gör något åt det. Finns inget sagt ännu och kommunen säger att man har minst 5 år på sig att åtgärda om man får ett sådant krav, så det är ingen brådska. Antagligen kommer den nya anläggningen behöva uppfylla kraven för s.k. hög skyddsnivå miljöskydd, dvs antingen markbädd med kemisk utfällning, eller minireningsverk.

Jag undrar hur stor markyta respektive anläggning kan ta? (bor i villa, 4 pers i hushållet)
Mellan tummen-pekfingret, vad kan man tänka sig för kostnader för installation och drift av dessa olika anläggningar?

Tacksam om nån bättre vetande kan hjälpa till att kasta lite ljus på detta. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.