Hej,

Blev precis medlem då jag behöver få svar på lite funderingar.

Jag och min sambo har bott i vårt hus, som förövrigt är byggt 1968, i snart 2 månader. Enligt förra ägaren så har dem endast kört med Luft/Luft som uppvärmning och därför aldrig haft igång elementen. (Antar därför att pumpen har stått stilla ett tag.)

Igår kom vi överens om att vi kanske ändå skulle starta elementen då det har börjat bli rätt kallt ute nu.

Det var då jag upptäckte att cirkulationspumpen inte går igång - jag sökte lite på nätet och efter en del läsande så skruvade jag loss centrumskruven för att se om axeln rörde sig, vilket den inte gjorde.

Det går inte ens att rubba den, så nu till frågan - Ska man lägga ner mer energi på att försöka få igång den, eller kan man anta att den är så pass dålig att det bara är till att byta den?

Pumpen är av modell Grundfos UPS 25-40 180 (230V 50Hz).

Med vänlig hälsning,
Tim
 
Det går troligen att skruva isär pumpen. Se bara till att vattnet är av, finns förhoppningsvis ventiler på båda sidor. Då är det lättare att tvinga runt rotorn med våld.
 
Bild på pumpen
Brukar sitta en bricka i bak på motorn som man kan öppna sedan skruva axeln så släpper motorn
 
Bild på pumpen:
Cirkulationspump för värmesystem, röd och svart, monterad på rör, smutsig bakgrund, elektrisk anslutning syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har varit hemma en runda under lunchen och kollat med en arbetskamrat, han tror att det är ett byte som är bäst. Har hittat en liknande pump av samma fabrikat och modell på en sida för 1995 kr. Kan kanske vara värt att bara byta?
 
Nej ta bort locket med en 1kr å vrid på axeln tror de är ett skruvmejsel tag där inne tom.
Den har bara kärvat inne i huset OBS kommer inget vatten å ingen ström KÖR PÅ
 
Jag testade detta, men utan framgång. Hur pass hårdhänt behöver man vara? Jag ska prova igen när jag kommer hem efter jobbet.

Tack för alla svar än så länge!
 
kunde du inte rör axeln?
 
Nej, den var helt stum!
 
Gör inget å ta i Prova
De har kärvat fast när den släpper så funkar den
 
LarsSvensson80
Hej, Okej den helt stum alltså, trist men. Du kan om det är kris dela pumhuset och testa att smörja upp den. Men om du väljer ny pump drar den troligen 20w max mot idag 65W du får se det som en besparing.
 
Redigerat:
Jag ska testa detta senare, om det inte fungerar så får det bli en ny!

Tack så mycket för hjälpen!
 
Nu har jag konstaterat att pumpen är kass. Axeln gick ej att rubba. Skruvade bort själva huset på pumpen för att vidare inspektera, då kunde jag lättare se att det nästan ser ut som att den rostat fast.

Jag kommer alltså köpa en ny pump.

Tack så mycket för hjälpen!
 
LarsSvensson80
Ok den är skrot alltså. Lycka till med den nya.
 
  • Gilla
Kadten
  • Laddar…
CP ska gå hela tiden eller åtminstone motioneras frekvent, men det vet du nu ;) Och det var ju inte ditt fel utan den förre ägaren.
 
  • Gilla
Kadten
  • Laddar…
Okej! :) Tror det enklaste är att vi låter den gå hela tiden!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.