Jag har för ett halvår sedan köpt ett hus med källare. I källaren har det tidigare varit ett garage, men någon tidigare ägare har tagit bort slagporten, byggt upp väggen med lecablock och satt i en vanlig dörr, se gärna bifogat kort på hur det ser ut.

Eftersom jag är biltokig ska detta naturligtvis bli ett garage igen, men det är mitt första hus, så jag är lite osäker på hur man ska göra vissa saker, hoppas därför på lite hjälp.

1: När man öppnar upp väggen, hur är enklast att göra? Skaffa en tigersåg, borra hål och sedan såga? Hyra lämplig maskin? Lämna bort jobbet och ca-kostnad för det?

2: Det gamla hålet är drygt 260 cm brett, ramen runt dörren knappt 250 cm, är det bästa att ta bort alla lecablock som tidigare satts i och ha träreglar längs sidorna, eller ska man såga upp så att hålet blir ett par cm bredare än ramen och fästa ramen direkt i väggen?

3: Enligt intruktionen ska man ha en fuktspärr undertill, vad tycker ni är lämpligt att använda till detta? Länka gärna till sidor där man kan se vad det är för något. Jag vet inte om det är en stålkant där nu, det syns inte i dagsläget. Om inte bör man gjuta i en, och den borde väl funka som fuktspärr. Men om man ska ha en tillfällig spärr (vill vänta till våren med att gjuta saker), vad rekommenderas?

4: Låscylinder och handtag finns inte till dörren, är låscylindrar i regel likadana till alla dörrar? Funderar nämligen på att byta ut de övriga till huset så att man har en nyckel till allt. Tips på var man kan köpa låscylindrar med nycklar samt handtag?

Dörren som ska i är en slagport, modell Diplomat Anna, mått 25x20. Tack på förhand för hjälpen!
 
  • IMGP0478_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Basfrågor, det är väl därför ingen svarar :). Dags för dig att börja strosa runt på bygghandel i tid och otid.

1.Gällande din vägg så är det nog bara att riva ner (om inga andra ändringar har tillkommit så att den delen av väggen har nån bärande funktion, så kolla upp). Hammare av större modell och huggmejsel duger utmärkt som vertyg i ditt fall.

2. När du plockar bort Leca-blocken så måste du nog plocka bort allt, det blir nog svårt att kapa så att den lilla biten sitter kvar. Bättre att fylla upp utrymmet med en extra regel på varje sida. Då får du dessutom bättre underlag att montera in karmen på.

3.Fuktspärr avser nog dörrkarmen (nedtill) - räcker med en bit av takpapp mellan golv och karm. Jag gjorde så att jag kapade karmen på våran port ca en cm och satte dit 1cm plastklossar.

4. Låscylindrar är ganska standardiserade, däremot skiljer det från dörr till dörr så du lär behöva en mängd monteringsdetaljer för att få det att funka :)
 
Tack för svaret! Jag vet att det är basfrågor, men frågar man inte får man inget veta:). Väggen är nu borttagen med huggmejsel och hammare, viss hjälp av vinkelslip behövdes också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.