Hej vet inte om jag hamnade i rätt forums del men vi provar.

Jag o sambon ska gå skilda vägar.

I dag äger vi en villa 50/50.

Vi är överens om att jag ska ha kvar villan och överens om en summa som jag kommer ge till henne.

Min fråga är om det är så enkelt att vi låter en jurist göra ett gåvobrev där min sambo ger mig hennes del av villan i gåva.

Har även kontaktat banken och ska ansöka om att ta över hela huslånet själv.

Är lite orolig för skatter o andra avgifter som jag helst vill undvika

Några som har några tips hur man gör det smidigast o billigast?
 
Viktigt att göra en bodelning!
 
Är det viktigt om man är överens om allt?

Båda är överens o vi är inte ovänner så möbler bilar är inga problem.

Just hus frågan hur man gör det enklast.

Vill inte heller att det ska se ut som en försäljning till mig då jag inte vill att någon av oss behöver skatta nu.Jag åker på revinsten den dagen jag säljer antar jag
 
Redigerat:
Det normala är att man gör en bodelning, i den framgår det då att du får huset, och att hon får denna penningsumma. Finessen är att det räknas då inte som en försäljning, det blir dels ingen reavinsskatt, dels får du bara betala en adm. avgift för lagfarten.

Jag är inte helt säker på om där kan finnas några fallgropar när man gör en bodelning som sambo. Detta är dock det normala sättet att överföra ett hus vid skillsmässa.

Varianten med gåva åt resp. håll kanske fungerar också, men där finns regler för när en gåva anses vara en dold försäljning, vilket löser ut reavinsskatt och full lagfartskostnad. Men som sagt det är där du bör kolla bodelning med ngn. som kan det bättre än jag, att inte liknande regler kan slå in vid en bodelning mellan sambos.

En bodelning är bara ett dokument som om ni är övverens är ungefär lika enkelt/svårt att skriva som ett gåvobrev. Den skall dock registreras i tingsrätten tror jag.
 
Om ni inte gör en bodelning så kan hon komma och kräva dig på eventuell vinst långt in i framtiden, dessutom kommer det krävas för lagfarten. Jag gjorde allt detta själv och det finns en mall länkad på forumet, sök på mitt nick och bodelning så hittar du det. Banken tar massor med pengar för att göra det, typ 10000kr.

Det som kommer kosta är avgiften för lagfarten hos lantmäteriet samt en avgift hos banken för att flytta över lånen på dig, ingen skatt eller nåt sånt trams. Hör av dig om du behöver råd/tips.
 
Redigerat:
Lite snabbt och kort! Man skriver en bodelning och sen skickar man in det till Lantmäteriet ihop med en blankett från deras hemsida ha samtidig kontakt med banken så dom är med på noterna, det är mycket enkelt att göra så länge man är sams, det är enda sättet att få över huset på dig!
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Aha, hade jag fel om registrering hos tingsrätten?
 
Japp! Bara Lantmäteriet som ska ha dom.
 
Jag har varit i samma sits.
Gör en bodelning, jag fick hjälp av mäklaren, vill minnas att dom tog 1000kr för det. (alltså inga 10 000kr som nån här skrev att banken tar).
Banken flyttade lånen kostnadsfritt, men det kan nog vara olika (jag har Handelsbanken).
Annars är det bara lagfartsavgiften, men den kommer du inte undan hur du än gör.
 
Dekagon: Då hade du snäll mäklare och snäll bank, min bank tog ca 3000kr för att lägga om lånen(Swedbank). :)
 
xdigger skrev:
Dekagon: Då hade du snäll mäklare och snäll bank, min bank tog ca 3000kr för att lägga om lånen(Swedbank). :)
Billigt!!

Mig kostade det 7500kr, då la jag om lånet samtidigt som jag övertog min fds halva av fastigheten tillsammans med lånen.
 
Tackar för svaren.Men om man inte ska sälja huset hjälper väl inte mäklaren till med bodelning?

Jag försöker räkna ut så det blir bäst för oss båda.Men visst stämmer det att om jag löser ut frugan med pengar underbordet eller vid bodelning så kommer jag den dag jag säljer huset åka på hela reavinst skatten låter ju normalt.

Så här ser det ut.

Inköp av villan för 10 år sen 810000kr.Värderad i dag till 1750000 plus minus 50k.

Vad tycker ni är rätt summa att ge min sambo.

Vi har rustat lite men inget stort typ tapeter o färg. Sen satte jag in nytt kök från ikea men kostade typ 20000kr. inga kviton sparade förutom köket.
 
Glöm inte att räkna bort hennes del av reavinstskatten om ni skulle sålt idag till det pris/värdering ni kommer överens om, annars får du betala hela själv den dagen du säljer. Dra även bort tex för köket om det var dina pengar.
 
jag är inte hemma på själva uträkningarna, men glöm inte räkna med mäklararvode osv, tänk även på att bohag och allt övrigt också ska räknas med. Själva bodelningen är bara några papper att fylla i, ganska enkelt när man räknat ut allt!
 
Tackar för svar

Mäklararvode skiter jag i det kan jag betala den dagen jag säljer huset som bonus att jag fått bo kvar i huset.Men rea vinst skatten vill jag ju så klart ha med i beräkningen när jag räknar ut pengarna hon får i kontanter.

Som jag tänkte från början att hon får 200 tusen i kontanter utan skatt.Men när jag räknar nu att jag får huset som gåvaHon får 200000 i kontater så går jag ju nästan back den dag jag säljer det o får ta hela reavinst.Eller tänker jag fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.