Hej!

Det har blivit dags att renovera ett av badrummen i huset, byggt 1973.
Golv består av träbjälklag cc 600, och där verkar det inte finnas några tvivel om vad som gäller angående förstärkning av underlaget. Läser mig till hos GVK följande:

Träbjälklag, max c 600, förstärks med något av följande två alternativ:
22 mm spånskiva, kvalitet V 313-P5 rekommenderas,
kombineras med något av följande två alternativ:
– Formstabil avjämningsmassa, minsta skikttjocklek 12 mm utan inlagd golvvärme. Leverantören ska ange minsta skikttjocklek vid inlagd golvvärme, samt ange hur eventuell armering av avjämningsmassa ska utföras.
–13 mm formstabil skiva eller motsvarande som limmas och skruvas fast i spånskivan. När limmet verkat, tas skruvarna bort.
Lättfyllnadsmassa mellan golvbjälkar kompletterad med ar- merad avjämningsmassa utförs enligt monterinsanvisning.


Så på golvet får det nog bli spånskivor som flytspacklas m vattenburen och elektrisk golvvärme.

Mina väggar är också reglade cc 600, men på dem sitter råspont, och över det gips.

Jag ser inget om att det krävs extra förstärkning av underlaget där, så min fråga är om det då räcker med att ta bort bef gips och ersätta med gipsskivor godkänd för zon1?


Tack för visat intresse!

Med vänlig hälsning,
Daniel B
 
Vad ska du ha för ytskikt? Kakel/klinker är ju betydligt känsligare än plastmatta...

Jag hade rätt sladdriga väggar i badrummet jag håller på och renoverar just nu, och passade på att bygga "säker vatten" - vägg, dvs reglade med 45*70-reglar cc450 och satte 15mm plywood under våtrumsgipset... Just för att minimera risken för problem med kaklet senare...
 
  • Gilla
Sfrepe
  • Laddar…
Hej!

Det kommer bli kakel på väggarna, så det vore ju bra om de stod still helt klart!
Får känna lite hur pass stela de känns när jag börjar riva tror jag.
 
Gjorde som dan, fast körde osb ( billigare :), sen satte ja våtrumsgips i hela, även i taket, Fredde
 
Ja, osb blir väl halva kostnaden ungefär... Jag har bara 5 kvm golvyta, så det kvittade för mig...
 
Krilleman
OSB är inte lika styvt + saknar den tjockleken.

Därav att "säkervatten-väggen" väljer bort detta alternativ. = Dåligt val att snåla in några kronor på när ni har facit!!!

Ska ni snåla så gör det INTE på skivmaterialet i väggen!

Hur många gånger har inte alla här hört att det är värt var enda krona att göra rätt från början?!

[video=youtube;bn0WzsOe50o]https://www.youtube.com/watch?v=bn0WzsOe50o[/video]
 
Ja satte osb på väggen, på golvet 22mm spån med 30cc, armering, golvvärme , flytspackel, lip folie
 
B bubisen skrev:
Hej!

Det har blivit dags att renovera ett av badrummen i huset, byggt 1973.
Golv består av träbjälklag cc 600, och där verkar det inte finnas några tvivel om vad som gäller angående förstärkning av underlaget. Läser mig till hos GVK följande:

Träbjälklag, max c 600, förstärks med något av följande två alternativ:
22 mm spånskiva, kvalitet V 313-P5 rekommenderas,
kombineras med något av följande två alternativ:
– Formstabil avjämningsmassa, minsta skikttjocklek 12 mm utan inlagd golvvärme. Leverantören ska ange minsta skikttjocklek vid inlagd golvvärme, samt ange hur eventuell armering av avjämningsmassa ska utföras.
–13 mm formstabil skiva eller motsvarande som limmas och skruvas fast i spånskivan. När limmet verkat, tas skruvarna bort.
Lättfyllnadsmassa mellan golvbjälkar kompletterad med ar- merad avjämningsmassa utförs enligt monterinsanvisning.


Så på golvet får det nog bli spånskivor som flytspacklas m vattenburen och elektrisk golvvärme.

Mina väggar är också reglade cc 600, men på dem sitter råspont, och över det gips.

Jag ser inget om att det krävs extra förstärkning av underlaget där, så min fråga är om det då räcker med att ta bort bef gips och ersätta med gipsskivor godkänd för zon1?


Tack för visat intresse!

Med vänlig hälsning,
Daniel B
Tja! Går man fråga hur det gick, om ni är nöjda eller om ni gjorde förändringar i planen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.